آیا افراد مسن می توانند مکمل کراتین مصرف کنند؟


آیا افراد مسن می توانند مکمل کراتین مصرف کنند؟

کراتین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و یک ماده شیمیایی است که بیشتر در ماهیچه ها و مغز یافت می شود.

همچنین می توان آن را با خوردن غذاهایی مانند ماهی و همچنین گوشت قرمز به دست آورد. اگر تمرین می کنید و در دوره بارگیری با کراتین هستید، باید کراتین بیشتری مصرف کنید که در این صورت باید مکمل های کراتین را که به صورت پودر و قرص موجود است مصرف کنید. البته باید بدانید که لوزالمعده و کلیه ها نیز روزانه حدود 1 گرم کراتین تولید می کنند. کراتین برای انرژی بدن ضروری است. حال می خواهیم ببینیم این ماده برای افراد مسن مفید است یا خیر؟

آیا کراتین برای افراد مسن مفید است و آیا می توان از آن استفاده کرد؟

95 درصد از کراتین دریافتی در ماهیچه های اسکلتی ذخیره می شود. وقتی ورزش می کنید، کراتین به انرژی تبدیل می شود و به شما توانایی انجام فعالیت ها را می دهد.

مکمل های کراتین به ویژه در سالمندان به آنها کمک می کند تا فعالیت های مختلف روزانه را انجام دهند و کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشند.

فواید کراتین برای افراد مسن

کراتین فواید زیادی دارد که برخی از آنها از نظر علمی ثابت شده است.

کراتین با بدتر شدن عملکردهای بدن ناشی از افزایش سن مقابله می کند. یکی از شناخته شده ترین فواید کراتین این است که به افزایش توده عضلانی و تسریع رشد عضلات کمک می کند. این امر به ویژه برای افراد مسن مبتلا به سارکوپنی بسیار مهم است. سارکوپنی با عواملی مانند کاهش توده عضلانی (دیناپنی)، توده استخوانی (پوکی استخوان)، عملکرد فیزیکی و ضعف همراه است.

کراتین عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد. تعدادی از افراد 57 تا 70 ساله در یک مطالعه مورد آزمایش قرار گرفتند. این افراد 7 تا 52 روز تمرین کردند. برخی از آنها کراتین مصرف می کردند و برخی دیگر کراتین مصرف نمی کردند. افرادی که کراتین مصرف می کنند بدون عضله رشد چربی می کنند، در حالی که هیچ تغییری در ماهیچه های کسانی که کراتین مصرف نمی کنند وجود ندارد.

مصرف کراتین می تواند این عوامل را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند. علاوه بر این، افراد مسنی که کراتین مصرف می کنند معمولاً نمی ریزند و استخوان هایشان نمی شکند.

کراتین با دیابت مبارزه می کند. دیابت نوع 2 بیماری است که در آن بدن نمی تواند از انسولین به درستی استفاده کند. افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به این نوع دیابت هستند.

با افزایش سن، عضلات پایین تنه ضعیف می شوند، بنابراین مصرف کراتین موثر است و می تواند عضلات پایین تنه را در سالمندان تقویت کند.

افزودن کراتین به همراه یک برنامه ورزشی مناسب قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل می کند.

البته اگر دیابت دارید باید بعد از مشورت با پزشک کراتین مصرف کنید.

کراتین با خستگی مبارزه می کند. مصرف دوزهای بالای کراتین برای مدت کوتاه به افراد مسن کمک می کند تا انرژی بیشتری در طول روز داشته باشند.

کراتین به کاهش خستگی ذهنی و عضلانی به خصوص در قسمت پایین بدن کمک می کند.

کراتین با برخی از بیماری های عصبی مبارزه می کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف کراتین می تواند به پیشگیری از بیماری های عصبی مرتبط با افزایش سن کمک کند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

بیماری پارکینسون

بیماری هانتینگتون

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا بیماری Le Greg

بیماری آلزایمر

البته اگر این بیماری ها در مرحله پیشرفته باشند، کراتین نمی تواند به راحتی روی آنها تاثیر بگذارد.

کراتین پیری پوست را کاهش می دهد. استفاده از کرم های موضعی حاوی کراتین می تواند رشد کلاژن را تحریک کند. کلاژن پوست را انعطاف پذیر نگه می دارد، از چین و چروک جلوگیری می کند و پوست شما را جوان و شاداب نگه می دارد.

یک مطالعه نشان داد که افراد مسن‌تری که به مدت 6 هفته از کرم حاوی کراتین استفاده می‌کردند، موارد زیر را داشتند:

افتادگی گونه ها

چین و چروک ناخن

چین و چروک زیر چشم

بنابراین، اگر نمی‌خواهید چین و چروک ایجاد کنید و سنت کمتر به شما نشان می‌دهد، می‌توانید از مکمل‌های کراتین و کرم‌های موضعی حاوی کراتین استفاده کنید.

آیا کراتین برای افراد مسن مفید است و آیا می توان از آن استفاده کرد؟

مصرف کراتین در افراد مختلف

رژیم غذایی معمولی برای همه چیز خواران یا گوشتخواران حدود 1 تا 2 گرم کراتین در روز مصرف می کند. گیاهخواران و وگان ها معمولا کراتین کمتری دریافت می کنند.

اگر می خواهید بدانید چه مقدار کراتین نیاز دارید، باید ببینید میزان کراتین دریافتی شما چقدر است. دوز کراتین به این بستگی دارد که آیا در رژیم غذایی خود گوشت دارید یا خیر.

دوزهای بالای کراتین برای مدت کوتاهی برای افراد مسن بی خطر است. دو مدل رایج دوز کراتین به شرح زیر است:

روزانه 20 گرم به مدت 7 روز و سپس 10 گرم به مدت 7 روز مصرف شود

روزانه 20 گرم به مدت 10 روز و سپس 4 گرم به مدت 20 روز

بهتر است بیشتر از این مقادیر مصرف نکنید، اما با مصرف کمتر کراتین نیز می توانید اثرات مثبت آن را مشاهده کنید.

از جمله عوارض جانبی کراتین

کراتین عوارض جانبی متعددی دارد، از جمله:

حالت تهوع یا درد معده

اسهال

گرفتگی عضلات

افزایش وزن

هنگام مصرف کراتین بهتر است به نکات زیر توجه کنید

کراتین به عنوان یک مکمل بی خطر شناخته شده است، اما همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد:

بیماری کلیوی؛

دیابت؛

کم آبی یا کم آبی.

هنگام مصرف کراتین به نکات زیر توجه کنید:

اثرات تاخیری: حدود 28 روز طول می کشد تا اثرات مکمل های کراتین بر انرژی بدن و عضلات را مشاهده کنید.

موضوعات نیاز به تحقیق بیشتری دارند.

افزایش وزن: کراتین می تواند باعث تجمع آب در ماهیچه های بدن شود، بنابراین می توانید با مصرف مکمل های کراتین وزن اضافه کنید. برای اینکه وزن اضافه نکنید، باید با مکمل های کراتین تمرین کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، بهتر است از مصرف کراتین خودداری کنید.

تداخلات: نوشیدن کافئین یا مصرف مکمل‌های گیاهی مانند افدرا یا ما هوانگ با کراتین می‌تواند خطر مشکلات جدی پزشکی از جمله سکته را افزایش دهد. مصرف کراتین همراه با کافئین بالای 300 میلی گرم در روز ممکن است باعث تحریک بیماری پارکینسون شود. البته برای آن

مصرف کراتین غیرقانونی است: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مکمل های غذایی را غیرقانونی اعلام کرده است. برای مصرف کراتین باید از نوع مکمل و کیفیت و کمیت آن مطمئن شوید و سپس به مصرف آن ادامه دهید.

تفاوت مصرف کراتین در پیر و جوان چیست؟

تفاوت مصرف کراتین در پیر و جوان چیست؟

یک تفاوت مهم بین بزرگسالان و جوانان انرژی سلولی است. انرژی سلولی توانایی هر سلول برای تولید انرژی، سم زدایی از ترکیبات مضر و محافظت از خود در برابر آسیب رادیکال های آزاد و سایر حملات است. افزایش استرس اکسیداتیو همراه با ناتوانی سلول ها در تولید مولکول های انرژی ضروری مانند ATP، نشانه پیری است و در بسیاری از بیماری ها وجود دارد. با گذشت زمان، سلول های پیرتر آسیب دیده و می میرند. در افراد جوان، سلول های جدید و سالم به سرعت سلول های قدیمی را ترمیم یا جایگزین می کنند، اما این روند با افزایش سن کند می شود.

کراتین ممکن است یکی از ایمن ترین و موثرترین مکمل های بدون نسخه باشد که در حال حاضر برای افزایش انرژی سلولی استفاده می شود. مطالعات در افراد مسن نشان داده است که مکمل های کراتین می توانند از کاهش فیزیولوژیکی در عملکرد و انرژی بدن جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید