آیا برنج قهوه ای و خواص آن را می شناسید؟


با توجه به اهمیت برنج در رژیم غذایی ما ایرانی ها، برنج قهوه ای آنطور که باید شناخته شده نیست. و برای بسیاری از مردم شناخته شده نیست. برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان است و از ما در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند.

برنج قهوه ای این در واقع یک دانه تصفیه نشده است که تنها لایه بیرونی آن برداشته می شود و لایه های دیگر دست نخورده باقی می ماند. به همین دلیل در دانه های برنج مواد مغذی، سبوس و لایه های گیاهی بیشتری وجود دارد. طعم خوبی دارد و نسبت به برنج معمولی نیاز به جویدن بیشتری دارد.

مقایسه برنج قهوه ای و برنج سفید

برنج قهوه ای فیبر و پروتئین بسیار بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. بنابراین، مقدار کمتر، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. اما کالری، چربی و کربوهیدرات نیز در این برنج بیشتر است. برنج سفید به دلیل جذب زیاد قند خون را به سرعت بالا می برد. و برای افراد دیابتی و دیابتی مناسب نیست. برنج سفید در واقع برنج قهوه ای است که لایه های آن برداشته شده و بیشتر ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر آن از بین رفته است. به طور کلی خواص برنج قهوه ای بسیار بیشتر از برنج معمولی است.

برنج قهوه ای و خواص آن
برنج قهوه ای و خواص آن

خواص برنج قهوه ای

پیشگیری از چاقی و دیابت

یکی از بهترین خواص برنج قهوه ای جلوگیری از چاقی و کنترل وزن بدن است. منگنز موجود در آن از تولید چربی در بدن حمایت می کند و طبق تحقیقات بر کاهش توده و چربی بدن تاثیر مثبت دارد. این برنج فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز را در بدن افزایش می دهد. این عمل به افزایش سطح کلسترول در افراد دارای اضافه وزن کمک می کند. همچنین به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی به دیابتی ها در کاهش انسولین کمک می کند. این باعث می شود که قند خون بیماران دیابتی تثبیت شود و قند کمتری آزاد شود.

آشنایی با خواص برنج قهوه ای برنج قهوه ای خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و آنزیم های موجود در آن از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو در طول تولید انرژی محافظت می کند. به همین دلیل از افراد در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. فیبر موجود در این برنج به سیستم گوارشی بدن کمک می کند و عملکرد بهتر روده را تنظیم می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. همچنین فیبر موجود در آن از یبوست و کولیت پیشگیری می کند. به لطف وجود ویتامین B و مواد مغذی ضروری در برنج قهوه ای، فعالیت کلسیم بدن بهبود می یابد. و با کمک به تنظیم اعصاب و عضلات بدن را از بیماری های عصبی و افسردگی محافظت می کند. جوانه برنج قهوه ای یک مسکن عالی برای زنان باردار و شیرده است. حالات روانی زنان را در این دوران تثبیت و آرام می کند.

برنج
برنج

ارزش غذایی یک پیمانه برنج قهوه ای به شرح زیر است:

  • کالری: 216
  • کربوهیدرات: 44 گرم
  • فیبر: 3.5 گرم
  • چربی: 1.8 گرم
  • پروتئین: 5 گرم
  • تیامین (B1): 12%
  • نیاسین (B3): 15%
  • پیریدوکسین (B6): 14%
  • اسید پانتوتنیک (B5): 6٪
  • عبارتند از: 5%
  • منیزیم: 21 درصد
  • فسفر: 16%
  • روی: 8 درصد
  • مس: 10%
  • منگنز: 88 درصد
  • سلنیوم: 27 درصد

فواید، مواد مغذی و خواص بی‌شمار برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج سفید باعث شده است که بسیاری از مردم دنیا به این برنج روی بیاورند و آن را بر سایر انواع برنج ترجیح دهند.

توصیه می کنیم درباره برنج قهوه ای بیشتر بخوانید معرفی برنج قهوه ای رژیمی ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید