از علل تا راه های مقابله با سردردهای ناشتا


تست دمای طبیعت

سردردهای روزه دار یکی از شایع ترین عوارض ماه رمضان است که اکثر افراد گرسنه حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند. عده ای علت سردرد با معده خالی را ضعف و گرسنگی می دانند و برخی دیگر علت این سردرد را ترک عادت های روزمره مانند نوشیدن چای و … می دانند. اما از دیدگاه طب سنتی این نوع سردردها علل دیگری نیز دارد که مربوط به تغییرات بدن در این ماه مبارک است. در این پست شما را با این دلایل آشنا می کنیم.

سردرد ناشتا در چه زمانی از روز بیشتر اتفاق می افتد؟

  • سردردهای ناشتا اغلب در بعدازظهر یا عصر درست قبل از پایان روزه داری رخ می دهد و حتی ممکن است بعد از افطار نیز بروز کند.
  • شدت سردرد معمولاً با روزهای روزه داری بیشتر می شود.
  • معمولا کسانی که در روزهای دیگر سال دچار سردرد می شوند بیشتر در معرض خطر سردرد ناشتا هستند اما افرادی هم هستند که سابقه سردرد یا میگرن ندارند اما در این ماه دچار سردرد می شوند.

خبر خوب این است که می توان این سردردها را بدون ایجاد اختلال در روزه داری کنترل کرد.

علل و راه حل های سردرد ناشتا
علل و راه حل های سردرد ناشتا

علل شایع سردرد در هنگام روزه داری

1) سوء هاضمه و مشکلات گوارشی (از جمله نفخ)

  • یکی از شایع ترین علل سردرد در افراد گرسنه در هنگام سوء هاضمه، هضم ضعیف است.
  • پرخوری و پرخوری، خوردن غذاهای چرب و سنگین، خواب بعد از صبحانه و … از جمله علل سوء هاضمه است که باعث سردرد در بسیاری از افراد می شود.

منفجر کردن

  • در افرادی که سابقه سردرد دارند، نفخ می تواند سردرد ناشی از گرسنگی را بدتر کند.
  • یکی از علل نفخ، هضم نامناسب است که نتیجه بی توجهی به اصول تغذیه سالم است.
  • پرخوری، تغذیه نامناسب، نوشیدن مایعات و سالاد همراه با غذا و مصرف همزمان غذاهای خام و پخته باعث نفخ می شود.
  • مصرف زیاد مواد غذایی برای نفخ یا سردرد مانند خرما، شیر سرد، کرفس، کلم، سیر و پیاز خام، سبزیجات خام تند مانند تره، شاهی، تربچه و پیاز، گردو خام و … در افرادی که مستعد شکم هستند. نفخ و مشکلات گوارشی می تواند باعث سردرد شود و باید از آنها دوری کرد.

2) غلبه گرما

  • تب در روزه داری می تواند منجر به گرسنگی، ضعف و در نهایت سردرد شود.
  • اگر گرما در مغز جمع شود، می تواند منجر به سردرد شود.
  • این حالت در افرادی که مزاج گرم دارند بیشتر دیده می شود.
  • مصرف غذاهای گرم، چربی ها و شیرینی ها و ادویه های زیاد در رژیم غذایی می تواند این نوع سردرد را تشدید کند.
  • همچنین ورزش و فعالیت شدید و سریع در هوای گرم و زیر آفتاب برای این نوع سردرد مضر است.
  • برای پیشگیری و درمان بهتر است مصرف غذاهای گرم را کاهش دهید و از ادویه های تغییر دهنده حرارت مانند رب انار، آبلیمو، تمر هندی و … به غذا استفاده کنید.
علل شایع سردرد در هنگام روزه داری
علل شایع سردرد در هنگام روزه داری

توجه!!!

نکاتی برای تنظیم دمای بدن برای مقابله با تشنگی نیز در درمان سردردهای ناشی از گرما موثر است. (ناهار، مالیدن روغن بنفشه، مالیدن با آب سرد و …)

3) کم خونی و ضعف

  • یکی دیگر از علل سردرد در هنگام روزه داری کم خونی است.
  • کسانی که در ماه مبارک رمضان غذای مناسب نمی خورند و غذاهای بی کیفیت می خورند، کم خونی باعث سردرد می شود.
  • کمبود صبحانه می تواند باعث کم خونی و ضعف و به دنبال آن سردرد شود.
  • به بیماران کم خونی توصیه می شود هنگام افطار یک قاشق چای خوری عسل را با آب نسبتاً گرم (بدون لیمو ترش) میل کنند یا این شربت را دور از وعده صبح و یک ربع قبل از اذان صبح یا مغرب میل کنند.
  • این بیماران همچنین می توانند در فواصل افطار یک لیوان آب انگور رقیق شده با آب بنوشند.

4) بی خوابی و کم خوابی

در طول روزه داری تا حد امکان از محرک هایی مانند استرس، خستگی و کم خوابی به خصوص اگر سردرد دارید دوری کنید و الگوی خواب خود را طوری تنظیم کنید که دچار کم خوابی مزاحم نشوید. استراحت و خواب مناسب در طول روزه داری می تواند به پیشگیری از سردرد و جلوگیری از قطع روزه شما کمک کند.

  • بعد از افطار تا سحر بیدار نمانید.
  • بلافاصله بعد از سحر با شکم پر نخوابید (علت بد مزه و بوی بد دهان، کسالت و سردرد و بی حالی).
  • نزدیک غروب آفتاب نخوابید
  • کم خوابی (یعنی از حدود یک ساعت تا ظهر نیم ساعت خوابیدن) اثر شادابی دارد.
  • تنظیم کنید تا 5 تا 6 ساعت خواب راحت داشته باشید.
اقدامات خوراکی برای مقابله با سردردهای ناشتا
اقدامات خوراکی برای مقابله با سردردهای ناشتا

5) کم آبی بدن

عدم مصرف مایعات و مرطوب‌کننده‌های کافی و کم‌آبی بدن به‌ویژه در روزهای گرم ماه مبارک رمضان و به‌ویژه در افراد با مزاج گرم یا خشک و افراد مبتلا به سردرد و میگرن باعث تشدید این بیماری می‌شود که در آن:

  • از غذاهای خشک و غذاهای رفع تشنگی باید اجتناب شود.
  • آب و مایعات را با توجه به نیاز بدن خود بنوشید.
  • و اگر مزاج خشک یا بد مزاج دارید، مقدار متعادل مایعات، میوه ها و غذاهای مرطوب کننده مانند هندوانه و نعناع، ​​سیب، گلابی، هلو، گیلاس و آلو و … را چند ساعت بعد حداقل یک افطار بخورید. تا دو ساعت افطار بعدی
  • به جای غذاهای سنگین و دیر هضم از غذاهای ساده و مرطوب کننده مانند فرنی، حریره بادام، شیر برنج، افطار استفاده کنید.
  • مصرف آب جو یا آبجو، آب لیمو یا شربت نعنا نیز می تواند به کاهش این نوع سردرد کمک کند.

6) کاهش قند خون

افرادی که در طول روزه داری به دلیل کاهش قند خون دچار سردرد می شوند باید:

  • خوردن صبحانه را فراموش نکنید؛ اما در این رژیم غذایی از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قندهای فرآوری شده و مقادیر زیادی شکر هستند خودداری کنید.
  • برای جبران قند خون می توانند ظرف افطار را با یک لیوان آب گرم یا یک چای ملایم با خرما، کمی کشمش یا کشمش یا یک قاشق غذاخوری عسل باز کنند.

توجه:

مصرف قندهای زود هضم مانند شکر سفید، آب نبات، شکلات و زولبیا و بامیه تهیه شده در قنادی باعث می شود:

  1. جذب سریع قند خون و ترشح زیاد انسولین و به دنبال آن افت سریع قند خون که منجر به اعتیاد به قند و شیرینی جات می شود.
  2. همچنین اپی نفرین برای آزادسازی گلیکوژن از کبد افزایش می یابد که به نوبه خود با انقباض عروق خونی باعث سردرد می شود.
درمان سردرد سینوزیت در افراد گرسنه
درمان سردرد سینوزیت در افراد گرسنه

بهترین راه برای مقابله با سردردهای ناشتا با علائم

اگر در طول روزه داری (یا زمانی که دیر غذا می خورید یا تشنه هستید) سردرد با علائم دیگری مانند خشکی و تلخی دهان، حالت تهوع، احساس گرما در سر، احساس ضربان و ضربان در شقیقه ها و احساس اضطراب و احساس سردرد دارید. بی قراری و بشویید به این نکات توجه کنید:

  • این سردرد ناشی از افت قند خون و یا افت فشار خون نیست، بنابراین در ابتدای افطار به مربا متوسل نشوید.
  • این سردرد با خوردن خرما، شیرینی، شیره انگور، توت و خرما، سیر، ترشی، ترشی، ادویه تند در سحر تشدید می شود.

پس راه حل چیست؟

ادویه های مناسب: مصرف رب انار، رب آلو، آلوی خیس خورده یا ملاس تمر هندی به عنوان ادویه در غذای صبحانه به پیشگیری و کاهش شدت این سردرد کمک می کند.

نوشیدنی های مناسب: بهترین نوشیدنی ها برای پیشگیری و کاهش شدت این سردرد عبارتند از:

غذاهای مناسب برای شام یا صبحانه: غذاهای زیر برای پیشگیری و کاهش شدت این سردرد مفید هستند:

  • خورش کدو حلوایی با آلو یا لیمو عمانی
  • خورش ریواس
  • خورش سبز با لیمو و گشنیز بیشتر
  • زرشک پلو
  • عالی

درمان سردرد سینوزیت در افراد گرسنه

روزه دارانی که در روزه داری دچار سینوزیت، سردرد و درد می شوند می توانند هر شب قبل از خواب از بخور بابونه، مرزنجوش با مخلوط روغن بنفشه یا بادام بعد از افطار یا روغن بابونه استفاده کنند و تیغه های بینی را ماساژ دهند.

اخرین حرف…

شما روزه دار حتما باید صبحانه بخورید تا احتمال سردرد در طول روز کاهش پیدا کند و اگر با اقدامات پیشگیرانه بالا نمی توانید سردردی را که در زمان روزه داری برایتان پیش می آید کنترل کنید یا سردردهای غیرقابل کنترل یا شدیدی مانند میگرن دارید. توصیه می شود . به متخصص مراجعه کنید.

منبع

با تشکر از:

تست دمای طبیعت

دیدگاهتان را بنویسید