با جوش جوان بمانید! از خواص تا طرز تهیه جوش


تست دمای طبیعت

جوانه ها دانه های گیاهان خوراکی و مولتی ویتامین های طبیعی هستند که اگر به آن عادت دارید، از آنها استقبال می شود. اما اگر تا به حال شلیک نکرده اید، باید خودتان آن را امتحان کنید.

با جوش های بیشتر آشنا شوید، دوستداران طبیعت بدن انسان!

جوانه لوبیا؛ جوش های کوچکی که با وجود ظاهر شکننده خود؛ شگفتی های آنتی اکسیدانی سرشار از آنزیم ها، پروتئین ها و ویتامین ها و مواد معدنی گروه B هستند و قرن هاست که به دلیل خواص تغذیه ای و درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه مصرف آنها متداول است و بسیاری از خواص آنها مورد توجه قرار گرفته است.

  • از گروه سبزیجات هستند اما ترکیبات بسیار بهتر و بیشتری از این گروه دارند.
  • چیزی که این گروه غذایی را ارزشمندتر می کند، کاهش کربوهیدرات ها و کاهش کالری آزاد شده است.
  • البته خوب است بدانید که خواص بذر پس از جوانه زنی به حداکثر ممکن می رسد.
  • آنها افرادی طبیعت دوست با طبیعتی نزدیک به اعتدال و عاشق دستگاه گوارش هستند.از کودکی در خانواده ای نهادینه جوانه بخورید.
  • در واقع فرآیند جوانه زنی کربوهیدرات های موجود در دانه گندم، شبدر، ماش و ο را کاهش می دهد و عناصر کمیاب را آزاد می کند تا با رشد جوانه ها مصرف شود.
  • هرچه جوانه کوچکتر باشد، مقدار مواد مغذی موجود در آن بیشتر است و با رشد جوانه، محتوای فیبر بیشتر می شود.
با جوش های بیشتر آشنا شوید، دوستداران طبیعت بدن انسان!
با جوش های بیشتر آشنا شوید، دوستداران طبیعت بدن انسان!

در فرآیند جوانه زنی بذرها تغییر زیادی می کنند!

نشاسته به گلوکز و فروکتوز تبدیل می شود. پروتئین هضم می شود و توسط آنزیم های درون زا به اسیدهای آمینه و پروتئین های قابل هضم تبدیل می شود. و آب، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه افزایش می یابد. ویتامین B12 در گیاهان رایج نیست، اما به دلیل این تغییرات در جوانه ها وجود دارد.

با افزایش میزان ویتامین ها و پروتئین های قابل هضم در فرآیند جوانه زنی و کاهش میزان انرژی و کربوهیدرات های دانه، جوانه ها خیلی زود گرسنه را سیر می کنند و چاق نمی شوند.

خواص جوانه ها از جوانه گندم تا جوانه شبدر

وقتی صحبت از جوانه می شود، بیشتر منظور جوانه های گندم یا ماش است، اما جوانه ها را می توان از بسیاری از دانه ها مانند یونجه، شبدر، لوبیا، نخود و مانند آن تهیه کرد.

  • جوانه های تازه نیز سرشار از ویتامین C و ویتامین E هستند، بنابراین همیشه برای بیماری های کیستیک سینه و تخمدان توصیه می شود.
  • جوانه لوبیا منبع غنی انرژی و مواد مغذی است.
  • جوانه ها بهترین منبع اسیدهای آمینه (پروتئین ها)، ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین محتوای فیبر بالا هستند. آنها حاوی انواع ویتامین های A، B، C، D، E و K، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی هستند.

سایر خواص تغذیه ای این گروه از غذاها بسته به نوع آنها متفاوت است که در زیر به آنها اشاره می شود:

جوانه گندم

جوانه گندم به اندازه بادام، شیر برنج، شله زرد و … در افزایش وزن معروف نیست!

  • جوانه گندم منبع ویتامین ها و مواد معدنی است و فیبر کمی دارد.
  • انتخابی عالی برای افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک،
  • در رژیم های غذایی زنان باردار و شیرده و ورزشکاران، عاشقان کهولت سن.
  • در واقع به دلیل تامین ریزمغذی ها شناخته شده است.
  • از دیگر خواص آن می توان به خون سازی خوب، حمایت از عملکرد غدد جنسی، کمک به جوان ماندن و سالم ماندن پوست، نقش آن در پیشگیری از سرطان روده بزرگ و تقویت حافظه مو اشاره کرد. اشاره شده؛ بهتر است آن را معجزه طبیعت بنامیم و به همه توصیه کنیم.
خواص جوانه ها از جوانه گندم تا جوانه شبدر
خواص جوانه ها از جوانه گندم تا جوانه شبدر

جوانه ماش

حاوی ماده ای است که از رشد سلول های تومور جلوگیری می کند.

  • خواص آن به دلیل داشتن مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها از بیماری های قلبی و فشار خون بالا جلوگیری می کند.
  • ماش کمی پورین دارد پس باید خود را به نقرس محدود کنید اما مثل نخود نیست!
  • چربی خون را تنظیم می کند.
  • الیاف قابل توجهی وجود دارد.
  • به لطف یک آنزیم خاص، رشد سلول های تومور را مهار می کند.

شبدر جوانه می زند

نسبت شما با یونجه یا شبدر چیست!؟ جوانه شبدر بسیار گران قیمت و فوق العاده است، علاوه بر ظاهر ظریف، خواص بی نظیری نیز دارد.

  • اسفناج با همان وزن دو برابر آهن دارد و مقادیر قابل توجهی کلسیم دارد.
  • علاوه بر این، فیبرهای زیادی وجود دارد که عملکرد روده را بهبود می بخشد.
  • در کاهش فشار خون، محافظت از فرد در برابر بیماری های قلبی عروقی و همچنین تقویت بدن عمومی و رفع کم خونی موثر است.
  • یونجه تازه با همین وزن، دو برابر جعفری و چهار برابر لیمو، ویتامین C دارد!! بهار است و ما تازه در حال برداشت یونجه هستیم، یادت باشد!
  • بهتر است جوانه شبدر را در خانه تهیه کنید، جوانه بزنید، بشویید و مصرف کنید، جوانه ها با بزرگ شدن تمام ذخایر غلات را مصرف می کنند و فقط فیبر باقی می ماند، جوانه های خانگی بهترین منبع ریزمغذی ها هستند.

دستور تهیه جوانه در خانه

برای تهیه این گروه غذایی به این روش عمل کنید:

  1. ابتدا 100 تا 200 گرم بذر مورد نظر را تمیز کرده و بشویید و در ظرف آب خیس کنید و در جای خنک و دور از نور زیاد بگذارید و روزی یک یا دو بار آب آن را عوض کنید.
  2. بعد از حدود دو روز خیساندن، دانه ها را در صافی ریخته، یک پارچه مرطوب روی آن ها قرار دهید و سطح دستمال را مرطوب نگه دارید.
  3. این کار را تا زمانی ادامه دهید که سر جوانه از پوسته بذر خارج شود.
  4. بسته به نوع بذر، در صورت مراقبت های لازم، جوانه ها در 3 تا 5 روز آماده می شوند.
  5. جوانه ها را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید و ظرف 2 تا 6 روز مصرف کنید.
دستور العمل و نحوه استفاده از جوانه در خانه
دستور العمل و نحوه استفاده از جوانه در خانه

راه های مصرف جوانه

شما می توانید از جوانه ها به روش های مختلف استفاده کنید:

  1. می توانید با هر وعده غذایی یک قاشق غذاخوری جوانه تازه بجوید و نوش جان کنید.
  2. هر بار که سالاد می خورید، مقداری جوانه به سالاد اضافه کنید و آن را با آبلیمو، روغن زیتون یا هر ادویه دیگری که می خواهید بنوشید. توصیه ما این است که به جای کاهو یا کلم، سالاد خود را یکباره بر روی یکی از جوانه ها قرار دهید.
  3. جوانه ها را بعد از خشک شدن آسیاب کنید و با سبزی یا سایر جوانه ها در سوپ استفاده کنید که مخصوصا برای کودکان و زنان باردار مفید است.
  4. می توانید پودر جوانه یا ماست جوانه را هر زمان که خواستید اضافه کنید و نوش جان کنید.
  5. بیشتر جوانه ها را می توان به صورت خام مصرف کرد، اما اگر آنها را می پزید مراقب باشید زیاد نپزید. می توانید آنها را با حرارت ملایم بپزید یا برای مدت کوتاهی بخارپز کنید.

توجه: برخی از افراد به پروتئین موجود در جوانه ها حساسیت دارند. بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنید.

در خرید جوانه دقت کنید

به جوانه هایی که از بازار می خرید توجه کنید:

آنها باید تازه باشند و در یخچال نگهداری شوند. چون بذر در حالی که خشک است کمترین احتمال فساد را دارد اما در زمان جوانه زدن به دلیل آب فراوانی که دارد در یخچال 2-6 روز ماندگاری دارد و با تغییر رنگ تبدیل می شود. ویسکوز و بو و طعم آن تغییر می کند.

منابع:

  1. کانال ارتباطات سلامت (زیر نظر دکتر ناصر رضایی پور)
  2. با تشکر از دکتر الهام اختری
  3. پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت
  4. گروه ترجمه طب فارسی
  5. سایت واقع شده است

تست دمای طبیعت

دیدگاهتان را بنویسید