جلوگیری از پشیمانی پس از خرید + بررسی علت


اگرچه خرید بسیار لذت بخش است، اما بسیاری از افراد پس از خرید احساس پشیمانی می کنند و فکر می کنند اشتباه کرده اند. حتی اگر چنین افرادی زمان زیادی را صرف انتخاب محصول مورد نیاز خود کنند، باز هم وقتی به خانه می رسند احساس خوبی ندارند. در این قسمت از جوان ایرانی روش هایی برای جلوگیری از پشیمانی بعد از خرید به شما می گوییم.

دلیل پشیمانی بعد از خرید

برخی افراد پس از خرید تصور می کنند که می توانند گزینه های بهتری برای خرید با آن قیمت در نظر بگیرند و سپس پشیمان می شوند.

دلیل دیگر پشیمانی این است که احساس می کنند اگر می توانستند به جای این محصول محصول دیگری را از برند دیگری خریداری کنند، برایشان مناسب تر است. در واقع آنها احساس می کنند که برند بهتری با قیمت کمتری در اختیارشان قرار می گیرد.

یکی دیگر از دلایل پشیمانی این است که یکی از افرادی است که تصمیمات احساسی می گیرد و تصور می کند همین الان به آن محصول نیاز دارد، سپس آن را خریداری می کند. سپس احساس می کند که به آن لباس یا تجهیزات نیازی ندارد. در این صورت احساس بدی نسبت به خرید خود خواهد داشت.

برخی افراد دیگر نیز به خرید وسواس دارند. در واقع چنین افرادی با خرید خود تنش و اضطراب را کاهش می دهند، اما بعد احساس پشیمانی می کنند. رفتاری غیرقابل کنترل نسبت به خرید اجناس غیر ضروری دارند و همچنین نیاز شدیدی به انواع کالاها احساس می کنند.

تأثیر حسرت بر روح و جسم

فردی که بعد از خرید یا انجام کاری دائما پشیمان می شود، ممکن است اشتهایش تغییر کند یا اختلال خواب داشته باشد. چنین فردی دچار دردهای عضلانی و سردرد خواهد شد. همچنین در برخی موارد نشخوار فکری باعث می شود که فرد دچار افسردگی یا اعتماد به نفس پایین شود.

همچنین پشیمانی باعث ناراحتی و ناراحتی افراد می شود و این فرد دائماً عصبانی است و احساس شرم می کند. در واقع اگر بعد از خرید یا چیزی پشیمان شوید، این احساس مانع شادی شما می شود.

بنابراین اجازه ندهید چنین احساسات منفی در شما باقی بماند و در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.

روش هایی برای جلوگیری از پشیمانی پس از خرید

در صورت پیاده سازی و پیروی از راهکارهای ذکر شده در زیر، مطمئن باشید پس از خرید از انتخاب خود لذت خواهید برد.

قبل از خرید تحقیق کنید

حتما در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارید تحقیق کنید. کالای مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و نظرات افراد را بخوانید، به خصوص اگر قصد خرید کالای گران قیمتی مانند ماشین، خانه، لوازم الکترونیکی، جواهرات و غیره را دارید، قبل از خرید یک تحقیق کامل انجام دهید.

قبل از خرید کمی صبر کنید

اگر قصد خرید یک محصول گران قیمت را دارید، قبل از خرید یک روز یا یک هفته صبر کنید، سپس اگر هنوز احساس نیاز به خرید آن محصول دارید، اقدام کنید. در روزهای اولیه بیش از حد احساس شادی و هیجان می کنید که به تدریج کاهش می یابد. اما اگر این احساس ادامه داشت و همچنان قصد خرید این محصول را دارید، اقدام به خرید آن کنید.

فضای ذخیره سازی زیادی وجود دارد

اطمینان حاصل کنید که اگر فضای کافی در خانه برای نگهداری این محصول دارید، آن را خریداری کنید. بسیاری از افراد در خانه چیزهایی دارند که هرگز از آنها استفاده نمی کنند و چنین چیزهایی خانه را به هم می زند. بنابراین به این فکر کنید که آیا محل مناسبی برای نگهداری این وسیله در منزل وجود دارد یا خیر.

تصحیح اشتباهات گذشته

برای اینکه بعد از خرید پشیمان نشوید، تا حد امکان اشتباهات خود را اصلاح کنید و اجازه ندهید خریدهایی که انجام داده اید یا حتی انجام نداده اید باعث پشیمانی شما شود. مثلاً اگر قرار است به کسی هدیه بدهید و از انجام آن پشیمانید، با او تماس بگیرید و هدیه را بخرید و به او بدهید. همچنین اگر خریدی انجام دادید و باعث پشیمانی شما شد، آن خرید را بپذیرید و از آن لذت ببرید. به خاطر داشته باشید که هر چه سن شما بالاتر می رود، ممکن است پشیمانی بیشتری داشته باشید زیرا اصلاح اشتباهات سخت تر می شود.

هنگام خرید چمدان به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در این مقاله بخوانید:

رعایت نکات مهم در خرید چمدان

از خریدهای قبلی تجربه کسب کنید

اگر در گذشته خریدی انجام داده اید که باعث پشیمانی شما شده است یا مدام به آن فکر می کنید و نمی توانید آن را برگردانید، پشیمان نشوید و از آن خرید اشتباه درس بگیرید و سعی کنید در آینده آن را تکرار کنید. انجام نده

همین کار را در دنیای مجازی و واقعی انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است شما پستی را در شبکه های اجتماعی ارسال کرده باشید که باعث ناراحتی شما شده است، اما حتی اگر آن پست را حذف کنید، دیگران آن را دیده اند و شما دائما پشیمان می شوید که چرا آن اطلاعات را ارسال کرده اید. در این مواقع احساس پشیمانی برای شما مفید نخواهد بود، اما سعی کنید این اشتباه را دیگر تکرار نکنید. وقتی این روحیه را در خود تقویت کنید، پس از تصمیم قطعی برای خرید، هرگز احساس نگرانی نخواهید کرد.

بدون اینکه خودتون رو سرزنش کنید

بسیاری از مردم به راحتی دیگران را می بخشند اما هرگز خود را نمی بخشند. در واقع، حتی ممکن است در گذشته های بسیار دور خریدی انجام داده باشید که باعث ناراحتی شما شده است. در این مواقع به هیچ وجه خود را سرزنش نکنید، بلکه به خود حق بدهید که ممکن است مجبور شده باشید یا به طور تصادفی این خرید را انجام داده باشید. پس خودتان را ببخشید و سعی کنید در خریدهای بعدی دقت بیشتری در انتخاب خود داشته باشید.

انفاق خریدهای غیر ضروری

علاوه بر موارد فوق، ممکن است در گذشته خریدهایی انجام داده باشید که تا به حال به آن نیاز نداشته و نداشته اید. بپذیرید که بسیاری از افراد موفق این خریدها را در زندگی خود انجام می دهند. اما نکته مهم این است که اگر خرید خود را دوست نداشتند یا بعد از مدت ها به آن نیاز نداشتند، آن را هدیه می دهند یا روی سکوهایی مانند دیوار می فروشند.

پذیرش و بخشش

در طول تحقیقات انجام شده، بسیاری از افراد در زندگی به خصوص در زمینه های عاطفی، عاشقانه، خانوادگی، کاری، خرید و موارد دیگر پشیمانی را تجربه می کنند. مثلاً پس از شکست در یک رابطه، احساس گمراهی می کنند و به طور کلی ناامید می شوند، غم و اندوه و ناراحتی در آنها ایجاد می شود. در این صورت پشیمان می شوند و خود را بسیار سرزنش می کنند. شرایطی را تصور کنید که زوجی یک گربه خانگی می‌خرند و با رضایت خود آن را به خانه می‌آورند. اما وقتی حوصله نگهداری از آن حیوان خانگی را ندارند یا گربه دوست داشتنی کمی آزاردهنده است، زوج از خرید یک گربه پشیمان می شوند. مهم است که دید بسیار منطقی نسبت به گذشته داشته باشید و بررسی کنید که کجا اشتباه کرده اید و سعی کنید آن را اصلاح کنید. در واقع بپذیرید که همه مردم توانایی پشیمانی دارند. شما هم انسان هستید و پشیمانی طبیعی است. گذراندن این مرحله مهم است، می توانید گربه را به شخص دیگری بدهید که مطمئن هستید از او به خوبی مراقبت می کند یا در صورت امکان گربه را برگردانید.

آیا می دانید چگونه خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنید؟

فراموشی گذشته و خاطرات تلخ

توضیحات مفید فروشنده

اگر فروشنده هستید و محصولی که مشتری به دنبال آن است دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است، در مورد آن با جزئیات صحبت کنید تا مشتری از خدمات محصول احساس راحتی کند. همچنین در مورد قیمت محصول به مشتری توضیح دهید که با توجه به کیفیت و نوع محصول، مبلغی که می پردازند بسیار منصفانه است.

اگر مشتری احساس کند که محصول شما با توجه به قیمتی که پرداخت کرده، چندان مفید و ضروری نیست، پشیمان خواهد شد. بنابراین به خوبی توضیح دهید که این محصول چه نیازی را برای مشتری برآورده می کند.

همچنین برای محصولی که قصد فروش آن را دارید، ابتدا اطلاعات کاملی کسب کنید و سپس آن ویژگی ها و مشخصات را با صداقت تمام به مشتری برسانید.

آخرین کلمه:

در این مقاله سعی شده است راه های کاربردی و مهمی برای پشیمانی بعد از خرید مطرح شود. عزیزان من باید بدانید که پشیمانی روی روحیه و عملکرد شما در زندگی تاثیر منفی می گذارد. پس این احساس را جدی بگیرید و سعی کنید این مشکل را حل کنید. در صورت لزوم حتی می توانید به مشاور مراجعه کنید و مشکل خود را مطرح کنید. اگر شما عزیزان نیز در این زمینه تجربه دارید، خوشحال می شویم در قسمت نظرات انتهای مقاله نظر خود را بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید