خام گیاهخواری چگونه سلامتی را به خطر می اندازد؟


رژیم های غذایی غذاهای گیاهی در طول سال ها به طور فزاینده ای محبوب شده اند و افراد مشهوری مانند بیلی آیلیش، مایلی سایرس و بندیکت کامبربچ آن را تحسین می کنند.

از نشریه بریتانیایی میرر؛ شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد رژیم گیاهخواری می تواند اثرات مثبت زیادی بر بدن داشته باشد، از سطح کلسترول سالم تر و کاهش وزن گرفته تا کاهش خطر بیماری قلبی.

با این حال، برخی افراد رژیم گیاهخواری را افراط می کنند و فقط غذاهای گیاهی خام را انتخاب می کنند.

خام گیاهخواری چگونه سلامتی را به خطر می اندازد؟
خام گیاهخواری چگونه سلامتی را به خطر می اندازد؟

طرفداران این رژیم معتقدند که پخت و پز باعث می شود غذاها برخی از مواد مغذی و آنزیم های مهم خود را از دست بدهند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم گیاهخواری، اگر طولانی‌مدت دنبال شود، ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر دارد:

سبزیجات پخته شده دارای سطوح بالاتری از مواد مغذی هستند

تحقیقات نشان می دهد که برخی از غذاهای خام ممکن است سالم تر از غذاهای پخته باشند. به عنوان مثال، پخت و پز می تواند باعث از بین رفتن 22 درصد از محتوای تیامین در کلم بروکسل و کلم قرمز شود. تیامین نوعی ویتامین B1 است که سیستم عصبی را سالم نگه می دارد. در مقابل، برخی دیگر از غذاها هنگام پختن مواد مغذی بیشتری دارند. این مواد مغذی در دیواره سلولی سبزیجات ذخیره می شوند. پخت و پز دیواره های سلولی را از بین می برد و باعث می شود مواد مغذی آزاد شده و به راحتی توسط بدن جذب شوند.

به عنوان مثال، وقتی اسفناج پخته می شود، بدن راحت تر کلسیم موجود در آن را جذب می کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که در حالی که پختن گوجه فرنگی میزان ویتامین C آن را تا 28 درصد کاهش می دهد، میزان لیکوپن آن را بیش از 50 درصد افزایش می دهد. لیکوپن با کاهش خطر طیف گسترده ای از بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است. مارچوبه، قارچ، هویج، کلم بروکلی، کلم و گل کلم نمونه‌های دیگری از سبزیجات هستند که هنگام پختن، مغذی‌تر هستند.

پختن سبزیجات آنها را سالم تر می کند

سبزیجات پخته می توانند آنتی اکسیدان های بیشتری را برای بدن فراهم کنند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند با نوعی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد مبارزه کنند. برخی از سبزیجات (از جمله مارچوبه، قارچ، اسفناج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی) حاوی سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان های بتاکاروتن (که در صورت پخته شدن به ویتامین A در بدن تبدیل می شود)، لوتئین و لیکوپن نسبت به زمانی که خام هستند، هستند.

خام گیاهخواری قاعدگی را مختل می کند

یک رژیم خام گیاهخواری، اگر به درستی رعایت نشود، می تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته شود. این امر به ویژه برای زنان جوان نگران کننده است. محققان دریافتند که 30 درصد از زنان زیر 45 سال که رژیم خام گیاهخواری را برای بیش از سه سال دنبال می کردند، آمنوره نسبی تا کامل (عدم قاعدگی) را تجربه کردند. این احتمالاً به دلیل کاهش وزن ناشی از رژیم خام است. آمنوره می تواند باعث طیف وسیعی از مشکلات از جمله ناباروری، تراکم استخوان پایین و پوکی استخوان شود.

خام گیاهخواران کمبود ویتامین دارند

متأسفانه، پیروی نکردن درست از رژیم خام گیاهخواری به این معنی است که احتمالاً سطح بدنتان از ویتامین‌های B12 و D، روی، سلنیوم، آهن و دو نوع اسید چرب امگا 3 را کاهش می‌دهد. کمبود ویتامین B12 یک مشکل خاص برای محققان است. آنها دریافتند که 38 درصد از افرادی که از رژیم غذایی خام پیروی می کنند کمبود ویتامین B12 دارند. کمبود ویتامین B12 با تعدادی از مشکلات سلامتی مانند زخم دهان، زردی، مشکلات بینایی، افسردگی و سایر تغییرات خلقی مرتبط است.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید