خطرات خوردن غذاهای ناسالم در دوران بارداری چیست؟


غذاهای ناسالم در دوران بارداری

هیچ چیز در دوران بارداری طعمی بهتر از غذاهای ناسالم ندارد، اما مدیریت وزن در این دوران برای شما و کودکتان مفید است. بارداری زمانی است که باید مراقب غذاهای سالم و تغذیه باشید.

چرا باید مصرف غذاهای ناسالم را در دوران بارداری محدود کنید؟

در دوران بارداری، شما و کودکتان برای افزایش وزن سالم و رشد مناسب مغز، استخوان ها، اندام ها و سیستم ایمنی کودک به مقدار مناسبی از مواد مغذی نیاز دارید.

غذاهای ناسالم ارزش غذایی کمی دارند، بنابراین بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز شما در دوران بارداری را تامین نمی کنند. اگر غذاهای ناسالم را پر کنید، فضای کمی برای غذای مغذی مورد نیازتان باقی می ماند.

در اینجا چند نکته در مورد اینکه چگونه غذای ناسالم در دوران بارداری می تواند بر شما و کودک شما تأثیر بگذارد آورده شده است:

  • کودک شروع به دوست داشتن غذاهای چرب می کند: یک مطالعه منتشر شده در Frontiers in Endocrinology (1) توضیح می دهد که چگونه رژیم غذایی مادر می تواند بر ترجیحات غذایی کودک تأثیر بگذارد. این مطالعه که روی موش‌های باردار انجام شد، نشان داد موش‌هایی که در دوران بارداری از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند، توله‌های سنگین‌تری داشتند که غذاهای چرب را ترجیح می‌دادند. مدارهای مغز آنها به گونه ای تغییر یافت که در بزرگسالی نسبت به غذاهای چرب آسیب پذیر شدند. با این حال، رژیم غذایی متعادل ولع کمتری برای غذاهای چرب در فرزندان موش نشان داد.
  • ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهد: قند زیاد در رژیم غذایی می تواند منجر به آلرژی و آسم شود. طبق مطالعه ای که در مجله تنفسی اروپا (2) منتشر شده است، کودکان زنانی که رژیم غذایی آنها حاوی قندهای آزاد (قندهای افزوده) به شکل ساکارز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب میوه یا عسل است، در معرض خطر بیشتری هستند. آسم در سن 7 تا 9 سالگی
  • فرصت‌های ناهنجاری‌های ژنتیکی ممکن است افزایش یابد: مطالعه‌ای روی موش‌های باردار نشان داد که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی یا قند مادر منجر به اختلال در سیگنال‌دهی انسولین محیطی و اختلال عملکرد میتوکندری در فرزندان ماده می‌شود. و این به سه نسل بعدی منتقل می شود
  • ممکن است منجر به افزایش مصرف آکریل آمید شود: آکریل آمید یک ماده شیمیایی است که می تواند هنگام سرخ کردن غذاها در دمای بسیار بالا مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی و سایر غذاهای سرخ شده در دسته ناخواسته تشکیل شود (4). مطالعات نشان می دهد که سطوح بالاتر آکریل آمید می تواند منجر به کوچکتر دور سر و وزن کم هنگام تولد در نوزادان شود.
  • احتمال افزایش وزن ممکن است بیشتر باشد: خوردن مقدار زیادی مواد غذایی ناسالم در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش وزن شود که می تواند زن باردار و جنین را در معرض خطر عوارض مختلفی از جمله پره اکلامپسی، داشتن نوزاد بزرگ و زایمان زودرس قرار دهد. تولد دیابت بارداری، آپنه خواب، افزایش خطر نقایص مادرزادی، سقط جنین و مرده زایی
  • غذاهای ناسالم ارزش غذایی صفر دارند: بسیاری از غذاهایی که ما غذاهای ناسالم در نظر می گیریم حاوی قند، نمک، چربی و کلسترول بالایی هستند که در دوران بارداری نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.
  • ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود: خوردن زیاد غذای سرخ شده می تواند معده شما را ناراحت کند. می تواند باعث گاز، نفخ و سوء هاضمه شود. همچنین، بسیاری از غذاهای ناسالم فاقد فیبر هستند که برای حرکات آرام روده ضروری است.
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری: غذاهای ناسالم اغلب حاوی قند و کالری بالایی هستند. مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای ناسالم خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.

غذاهای ناسالم در دوران بارداری

چگونه میل به غذای ناسالم در دوران بارداری را کنترل کنیم؟

ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید در دوران بارداری غذاهای سالم بخورید تا سلامت خود و کودکتان را بهبود ببخشید. قفسه های خود را با میان وعده های سالم ذخیره کنید. با پر کردن قفسه های آشپزخانه با تنقلات طبیعی و سالم، از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب کنید. غذاهای پخته شده سالم تر از غذاهای سرخ شده هستند. غذاها را در خانه بپزید و از میان وعده های خود بدون هیچ گونه افزودنی یا نگهدارنده لذت ببرید.

میوه و آجیل بخورید. هر زمان که هوس کردید از میوه های خشک و میوه های تازه استفاده کنید. آنها گرسنگی شما را برطرف می کنند و مواد مغذی ضروری را در اختیار شما قرار می دهند.

غذاهای خود را هوشمندانه انتخاب کنید. آنچه می خورید همان چیزی است که کودک شما دریافت می کند. فهرستی از غذاهایی که می خورید تهیه کنید و محتوای غذایی آنها را مشخص کنید. این می تواند به شما در درک بهتر محتویات غذاها کمک کند. هر چند وقت یکبار خوردن یک تکه شکلات یا پیتزا به بدن شما و کودک آسیبی نمی رساند. با این حال، سعی کنید آن را به یک عادت روزانه تبدیل نکنید.

باهوش باشید و برای ارضای اشتهایتان در خانه آشپزی کنید. اگر هوس آنها را دارید، در اینجا چند جایگزین وجود دارد:

  • چیپس سیب زمینی یا موارد مشابه – به سراغ چیپس کلم آب پز، چیپس چغندر یا جلبک دریایی خشک بروید.
  • کیک و آب نبات – یک موز، سیب یا میوه های دیگر را با کره بادام یا مقداری شکلات ذوب شده بخورید.
  • بستنی – ماست میوه ای یا بستنی ساخته شده با موز.

و اگر می خواهید بیرون غذا بخورید، در اینجا چند گزینه وجود دارد:

  • مرغ کبابی با سالاد سبزیجات و تزیین
  • رول سینه بوقلمون سبوس دار با کاهو و گوجه فرنگی
  • دو تکه پیتزای گیاهی با سالاد سبز به عنوان غذای جانبی
  • فاجیتاس با مرغ، گوشت گاو یا میگو
  • مرغ سرخ شده یا غذاهای دریایی که روی کره و سس ها سبک باشد
  • شیر کم چرب برای نوشیدنی
  • برنج قهوه ای یا ماکارونی گندم کامل
  • یک لیوان دسر میوه تازه

غذاهای ناسالم در دوران بارداری ممکن است برای ذائقه شما اشتها آور به نظر برسند، اما تمام نیازهای غذایی شما را برآورده نمی کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از پیتزا، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوشیدنی های سرد و غیره اجتناب کنید.

خوردن غذاهای ناسالم هر چند وقت یکبار اشکالی ندارد، اما آن را به عادت تبدیل نکنید. وقتی نیازهای تغذیه ای خود را هر روز برآورده می کنید، بد نیست هر از چند گاهی از غذاهای ناسالم مورد علاقه خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید