روزه برای سلامتی است یا برای تشدید بیماری؟


تست دمای طبیعت

خداوند روزه و روزه را موهبتی برای حفظ سلامت انسان قرار داده است; اما برای برخی، وقتی کودک بزرگ می شود، از این رشد بیشتر می شود. آنها همچنین به بدن شما آسیب می رسانند.

تدابیر روزه داری مانند همه توصیه های طب ایرانی شخصیت محور است و همه برای روزه گرفتن باید مزاج و بدخلقی خود را در نظر بگیرند.

هشدار برای افرادی که مزاج خشک یا بد مزاج دارند

افراد دارای مزاج خشک با مزاج اصلی گرم و خشک یا سرد و خشک که برخی از آنها ضعیف هستند، با شکایاتی مانند خشکی یبوست، خشکی دهان، خشکی پوست، اگزما، اختلالات خواب، افراد در معرض خطر سنگ کلیه، سنگ صفرا و صفرا … باید قبل از گرسنگی برای بهبود خلق و خوی خود اقدام کنند و زیر نظر پزشک طب سنتی اقدامات تغذیه ای را در نظر بگیرند تا از آسیب به سلامتی خود جلوگیری کنند.

هشدار برای روزه داران با مزاج خشک یا بد مزاج
هشدار برای روزه داران با مزاج خشک یا بد مزاج

اقدامات غذایی برای افراد گرسنه با مزاج خشک یا بد مزاج

در اینجا چند نکته و ترفند غذایی برای افراد گرسنه با مزاج خشک یا خشک آورده شده است:

وعده سحر

از صبح شروع کنید: یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان آب جوش / خیار رنده شده + یک قاشق غذاخوری نعناع + یک قاشق غذاخوری خاکشیر + یک لیوان آب جوش / آب پز 5 عناب و یک عدد انجیر

در صبح: کدو + خورش بادام / خورش کدو / خورش به، آلو و اسفناج / خورش آلو و اسفناج / کتلت هویج و کدو، کتلت لوبیا سبز / ماش پلو، لوبیا پلو، لوبیا پلو، هویج پلو

آخر سحر: چند برگ کاهو / خیار + نعنا یک قاشق غذاخوری. + 1 فنجان آب ولرم / یک قاشق غذاخوری. چه دانه یا شربت ریحان در یک لیوان آب گرم

وعده افطار

  • افطار را با آب جوش ولرم باز کنید چای سبک با خرما یا کمی عسل یا کشمش و کشمش

اگر نیاز به نوشیدن مایعات بیشتری دارید، بهتر است یک تا دو ساعت بعد ناشتا را قطع کنید.

اقدامات گرسنگی برای افراد دارای مزاج خشک یا بد مزاج
اقدامات گرسنگی برای افراد دارای مزاج خشک یا بد مزاج
  • تخم مرغ آب پز نرم
  • فرنی (با مقداری آب نبات)
  • سوپ جو با 2 عدد آلو بخارا و روغن زیتون
  • مربا + آلو / مربای کدو حلوایی، مربای سیب + هویج با کمی کره گاو و نان سنگک

صبحانه (افطار تا سحر)

  • سیب شیرین یا پوره سیب
  • خیار و نعناع
  • پوره هندوانه و نعناع
  • سالاد کاهو با هویج و روغن زیتون
  • شربت پرتقال، شربت آسیاب شده، شربت دانه ریحان
  • بادام ها

پرهیز از رژیم غذایی

افراد خشک مزاج یا بد مزاج روزه دار در ماه رمضان این پرهیزها را فراموش نکنند:

  • غذاهای خشک مانند: ادویه، فلفل، زنجبیل، خردل، سیر و پیاز خام
  • غذاهای سنگین و دیر هضم برای صبحانه و در فصل گرما مانند کله پاچه، حلیم، زیتون و …
  • غذاهای فرآوری شده بر پایه سیب زمینی و آرد گندم و نشاسته بالا مانند: ماکارونی، رشته فرنگی، پاستا، سیب زمینی سرخ کرده
  • غذاهای شور و ترش، ترشی و ترشی مخصوصاً در وعده صبحانه
  • سبزیجات با خاصیت گرم و خشک مانند ریحان، تره، تربچه و … در وعده سحری / خرفه سبزی، سبزیجات برای این افراد مناسب است.
توصیه های عمومی برای افراد گرسنه با مزاج خشک یا بد مزاج
توصیه های عمومی برای افراد گرسنه با مزاج خشک یا بد مزاج
  • چای سیاه رنگی
  • شیر سرد
  • نوشیدنی های گرم و خشک
  • آب سرد و یخ (تغییر ناگهانی مزاج معده، سرمای شدید و در نهایت ضعف معده)
  • مصرف مکرر خرما و گردو به ویژه در مناطقی که درخت خرما رشد نمی کند.

توصیه های عمومی

  1. 1 تا 1.5 ساعت قبل از صبحانه بیدار شوید.
  2. نوشیدن مایعات لازم یک ربع تا نیم ساعت قبل از سحر یا با فاصله مناسب از سحر و یک ربع قبل از نماز صبح ترجیح داده می شود.
  3. بلافاصله بعد از صبحانه به رختخواب نروید (1 تا 2 ساعت بعد از صبحانه زمان مناسبی برای خوابیدن است).
  4. مایعات و میوه های مرطوب کننده مانند هندوانه و نعناع، ​​هلو، آلبالو و آلو و ط افطار چند ساعت بعد، حداقل یک تا دو ساعت بعد از افطار.
  5. از روغن های مرطوب کننده برای هیدراته نگه داشتن مغز استفاده کنید، مانند روغن بادام از روغن بنفشه، روغن بادام

منبع

با تشکر از دکتر علیرضا عسگری

تست دمای طبیعت



دیدگاهتان را بنویسید