سازگاری شغلی چیست؟ افزایش سازگاری با محیط کار


چه افرادی به دنبال شغل جدید باشند و چه مدیران منابع انسانی به دنبال استخدام کارمندان جدید باشند یا افرادی که مشغول به کار هستند، احتمالاً همه با اصطلاح سازگاری در محل کار و انعطاف پذیری آن در محل کار آشنا هستند. در این بخش جوانان ایرانی معنای آن را برای شما شرح می دهیم تا بتوانید مهارت های خود را در این زمینه ارتقا دهید.

مهارت سازگاری شغلی چیست؟

سازگاری کاری یا سازگاری به مهارت ها و توانایی های شما اشاره دارد که با تغییر شرایط یاد می گیرید.

در واقع مدیران و کارفرمایان هنگام استخدام کارمندان جدید به این توانایی افراد توجه می کنند، زیرا فردی که مهارت های سازگاری دارد با شرایط متغیر سازگارتر است، در هر مرحله در کنار تیم است و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد.

همانطور که گفتیم افرادی که مهارت های سازگاری دارند با توجه به شرایط تغییر می کنند و در نتیجه انتظاراتشان منطقی است و مسئولیت انجام هر کاری را بر عهده دارند.

چنین افرادی دارای مهارت های نرم و تعاملی مانند تفکر خلاق و ارتباط خوب با دیگران هستند. اگر مهارت انطباق با شغل را داشته باشید، کارفرما متوجه می شود که آموزش و انگیزه کافی برای انجام وظایف و مهارت های جدید دارید. در زیر به معرفی مهارت های مختلف برای سازگاری شغلی می پردازیم.

انواع مهارت های سازگاری حرفه ای

مجموعه مهارت های مختلفی که توانایی شما را در سازگاری با تغییرات محیط کار افزایش می دهد، مهارت سازگاری شغلی نامیده می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت های بین فردی
  • مهارت های حل مسئله
  • مهارت های تفکر خلاق و استراتژیک
  • توانایی کار تیمی
  • مهارت های سازمانی

مهارت های ارتباطی

یکی از مواردی که نشان می دهد شما دارای مهارت های سازگاری هستید، توانایی برقراری ارتباط صحیح با مدیران، کارفرمایان و همکاران است، در واقع باید مهارت های کلامی و غیرکلامی خود را توسعه دهید تا بتوانید در روابط تیمی بسیار موفق باشید.

مهارت های بین فردی

اگر شما عزیزان بتوانید تعامل سالم و مثبتی با دیگران داشته باشید بسیاری از سوءتفاهم ها برطرف می شود. مهارت های بین فردی با ارتباط موثر با دیگران سروکار دارد.

مهارت های حل مسئله

اگر شما عزیزان مهارت های سازگاری یا سازگاری با تغییرات را دارید، می توانید از مهارت های حل مسئله برای یافتن راه حل های خلاقانه استفاده کنید. اگر مهارت حل مسئله دارید، می توانید به راحتی آنالیز کرده و راه حل ارائه دهید.

مهارت های تفکر خلاق و استراتژیک

برای دستیابی به سازگاری، باید خلاقانه و استراتژیک فکر کنید. در واقع ایده های بازاریابی جدید را پرورش دهید یا راه حل مناسبی را برای یک بازار در حال تغییر ارائه دهید. همچنین می توانید استراتژی های جدیدی را توسعه دهید.

توانایی کار تیمی

اگر بتوانید توانایی خود را در کار تیمی در محیط کار افزایش دهید در نتیجه آسیب پذیری شما در محیط گروهی افزایش می یابد و می توانید با افراد مختلف با نظرات متفاوت به راحتی پیشرفت کنید.

مهارت های سازمانی

همانطور که می دانید کار در یک سازمان جنبه های مختلفی دارد. اگر در این موارد مهارت کافی داشته باشید، به راحتی می توانید مهارت های سازگاری را نیز توسعه دهید. در واقع باید برای تغییرات در محیط کار آماده باشید.

آیا می دانید در محیط کار از چه اشتباهاتی اجتناب کنیم؟

اشتباهات کارکنان در محل کار

تقویت مهارت های سازگاری با محیط کار

سازگاری شغلی چیست؟
سازگاری شغلی چیست؟

اگرچه افراد شرایط منحصر به فردی برای توسعه مهارت های سازگاری در محیط کار دارند، اما به طور کلی، رعایت یک سری نکات به شما امکان می دهد مهارت های سازگاری در محیط کار را بهبود بخشید. در زیر به چگونگی بهبود این مهارت ها خواهیم پرداخت.

آگاهی از تغییرات محیطی

برای بهبود مهارت های سازگاری، باید در مورد تغییرات محیط کار اطلاعات کافی داشته باشید. به عنوان مثال، در مورد محدودیت هایی که کسب و کار شما را تهدید می کند یا مقدار بودجه جدیدی که باید برای کسب و کار خود اختصاص دهید، بیاموزید.

پرورش تفکر انعطاف پذیر

برای بهبود مهارت های سازمانی خود، باید اشتیاق زیادی برای یادگیری و امتحان کردن چیزهای جدید داشته باشید. در این صورت انگیزه پیشرفت شما افزایش می یابد و مهارت های شما نیز افزایش می یابد.

تعیین اهداف

یکی دیگر از مواردی که به بهبود سازگاری کاری کمک می کند، هدف گذاری است، شما در واقع باید بدانید که باید روی کدام جنبه از مهارت های خود بیشتر کار کنید و توانایی خود را در آن زمینه افزایش دهید.

تغییرات را بپذیرید

اگر بتوانید تغییرات در محیط کار را بپذیرید و مشتاق یادگیری مهارت های جدید باشید، گامی رو به جلو برداشته و به سازگاری بیشتری دست خواهید یافت.

نظر دیگران را بپرسید

حتما از همکاران، مدیر یا کارفرمای خود بپرسید که در مورد شما چه فکری می کنند. در واقع، مهارت های ضعیف شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا در حرفه خود موفق شوید.

روی پیشرفت تمرکز کنید

به حاشیه ها در محیط کار اهمیت ندهید، بلکه تمام توجه خود را بر روی یادگیری و ارتقای مهارت های خود متمرکز کنید. همچنین به چالش هایی که در این مسیر به وجود می آیند به عنوان فرصتی برای بهبود بیشتر نگاه کنید.

مهارت های پرسشگری

یاد بگیرید که در محل کار از همکاران یا مدیر خود بپرسید، البته شما مانند یک کودک 4 ساله نیستید که دائماً سؤال می کند، اما در برخی موارد می توانید سؤال خود را مطرح کنید تا بهتر با تغییرات سازگار شوید. زیرا ممکن است برخی از همکاران شما این وضعیت را بهتر درک کرده باشند و در نتیجه بتوانند به شما کمک کنند.

اعتماد به نفس داشته باشید

بر ارائه راه حل در هر مرحله در یک محیط کاری آرام و خنک با اطمینان کافی تمرکز کنید. در واقع از زیردستان شکایت نکنید، بلکه به فکر تصمیم گیری باشید تا سریع و با اطمینان تصمیم درست بگیرید.

چگونه با یک مدیر سطح پایه به شیوه ای حرفه ای رفتار می کنید؟ در این مقاله بخوانید:

نحوه برخورد با یک مدیر شروع کننده

برای چالش های جدید باز باشید

اگر می خواهید سازگاری شغلی خود را بهبود بخشید، ریسک پذیری و توانایی رویارویی با چالش های جدید را در خود پرورش دهید. اگر می‌خواهید رئیس خوبی باشید، به کارمندان خود آزادی عمل بدهید و آنها را از ریسک کردن یا حتی اشتباه کردن نترسانید، زیرا حتی اگر اشتباهی مرتکب شوند، آن را جبران می‌کنید و در نتیجه باعث ایجاد اشتباه می‌شود. ایده های جدید در ذهن آنها

سوء استفاده مجاز نیست

برخی از مردم فکر می کنند که سازگاری شغلی به معنای انجام هر کاری است که مدیر یا کارفرما به آنها می گوید. اما این رفتارهای شما بسیار اشتباه است زیرا اجازه می دهید دیگران از آنها سوء استفاده کنند. شما باید مهارت «نه» گفتن را در محل کار و انجام ندادن کارهایی که مسئولیت شما نیست را بیاموزید. زیرا اگر بخواهید همه کارها را با هم انجام دهید و حتی برای همکارانتان کار کنید، نمی توانید مسئولیت خود را انجام دهید.

تصمیم گیری سریع

همانطور که می دانید در محیط کار همه چیز به سرعت تغییر می کند و گاهی برای حفظ هارمونی باید سریع تصمیم بگیرید. پس زمان را از دست ندهید، بلکه یاد بگیرید که چگونه در شرایط سخت بهترین تصمیم را بگیرید.

تعهد کاری داشته باشید

به یاد داشته باشید که در کار خود تعهد کاری داشته باشید، حتی زمانی که تحت فشار هستید، سعی کنید کار خود را به خوبی ادامه دهید. در واقع، ترک شغل باید آخرین گزینه در ذهن شما باشد. خود را فردی انعطاف پذیر در نظر بگیرید و سعی کنید از تمام تلاش خود در محل کار استفاده کنید. در واقع اگر در محیط کار شکستی وجود دارد، آن را بپذیرید، آن را تحلیل کنید، از آن درس بگیرید و به کار خود ادامه دهید.

نتیجه

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم. در این مقاله از جوانان ایرانی سعی شده است شما را با مفهوم سازگاری در محیط کار و سازگاری در محیط کار آشنا کنیم. آقا/خانم عزیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا تطبیق با محیط کار جدید با افرادی که در مجتمع کار می کنند مشاوره های لازم را انجام دهید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید پیام خود را در قسمت نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید