طرز تهیه ۴ نوع شیرینی زه نوروزی خوشمزه اما مقوی!


تست دمای طبیعت

کیک های عید که اغلب از کیک درست می شوند، به دلیل نداشتن کیفیت و نوع مواد، کالری و چربی بالایی دارند، دیر هضم و غلیظ می شوند و دشمن جگر هستند… خواهند بود. پس اگر می خواهید در ایام نوروز با شیرینی های سالم و بی ضرر از مهمانان و کودکان خود پذیرایی کنید، از تهیه این شیرینی ها غافل نشوید و با مصرف متعادل از خواص خوب آن لذت ببرید.

فهرست

پنهان شده است

1
شیرینی های سالم، مقوی و مفید عید نوروز

1.1
1) نان برنجی با خرفه

1.1.1
عناصر

1.1.2
پذیرایی ها

1.2
دو روش برای پخت نان برنجی

1.2.1
روش اول:

1.2.2
روش دوم:

1.3
دو جزئیات

1.4
فواید نان برنجی با خرفه اولراسه

1.5
2) توپ های فندقی

1.6
3) آجیل نارگیل

1.6.1
عناصر

1.6.2
طرز تهیه

1.7
4) بادام

1.7.1
عناصر

1.7.2
طرز تهیه

2
نقاط پایانی

شیرینی های سالم، مقوی و مفید عید نوروز

1) نان برنجی با خرفه

نان برنجی شیرینی و سوغات محلی کرمانشاه و چند شهر دیگر ایران است که در بین ایرانیان شهرت خاصی دارد و می تواند ساده یا زعفرانی باشد.

عناصر

  • آرد برنج: 250 گرم الک شده
  • پودر قند: 90 گرم الک شده
  • زرده تخم مرغ: 1 عدد
  • سفیده تخم مرغ: نصف سفیده تخم مرغ
  • روغن یا روغن حیوانی به دمای محیط رسیده است: 100 گرم
  • پودر هل: نصف پیمانه. CH
  • گلاب: 3 تا 6 قاشق غذاخوری
  • دانه خرفه و زعفران: اختیاری
طرز تهیه فواید نان برنجی با خرفه
طرز تهیه فواید نان برنجی با خرفه

پذیرایی ها

  1. پودر قند را با کره یا روغن حیوانی حدود 3 دقیقه مخلوط کنید تا سبک شود و با زرده تخم مرغ، پودر هل یا عرق و گلاب مخلوط کنید.
  2. سفیده ها را در ظرفی جداگانه حدود 3 تا 5 دقیقه با همزن یا چنگال تیز بزنید تا پف کند و از ظرف جدا نشود و با مخلوط بالا مخلوط کنید و یک طرف آن را به آرامی هم بزنید تا پفک از بین نرود. خیلی زیاد.
  3. سپس آرد برنج را کم کم اضافه کنید تا مخلوط شود و در آخر با دست مواد را ورز دهید.
  4. در صورت تمایل مواد را نصف کرده و زعفران را به نصف اضافه کنید.
  5. خمیر را به مدت 2 ساعت در دمای اتاق بگذارید و سپس آن را به صورت گلوله های کوچک ترجیحاً هم وزن (وزن در ترازو) در دست بغلتانید.
  6. آنها را با مهر نان برنجی یا حتی با دست صاف کنید و کمی خرفه روی آن بپاشید و روی کاغذ روغنی قرار دهید.

دو روش برای پخت نان برنجی

دو روش برای پخت نان برنجی وجود دارد:

روش اول:

نان برنجی را به مدت 20 دقیقه در فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کرده اید قرار دهید و بسته به نوع فر حدود 20 دقیقه بپزید (در فر برقی، سولاریوم و مایکروویو با دمای 20 درجه سانتیگراد). .

روش دوم:

  • هنگام قرار دادن سینی نان برنجی می توانید یک کاسه فلزی یا قالب فلزی را در یک ظرف کاملاً دربسته که از کف تابه جدا است قرار دهید.
  • و روی شعله متوسط ​​گاز می گذاریم ظرف به مدت 20 دقیقه مثل فر گرم شود سپس سینی نان برنجی را روی کاسه می گذاریم و درب قابلمه را می بندیم. می توانید از آبجو نیز استفاده کنید.
نکات و جزئیات پخت نان برنجی
نکات و جزئیات پخت نان برنجی
  • اجازه دهید نان برنجی به مدت 20 دقیقه روی حرارت متوسط ​​بپزد.
  • برای تامین گرما دقت کنید که بعد از حدود 10 دقیقه ته نان برنجی کمی تغییر رنگ دهد، پس از سرد شدن نان برنجی آماده نوشیدن است.

دو جزئیات

  • برای بهتر شدن کیفیت خمیر می توانید سه بار آن را از چرخ گوشت رد کنید.
  • برای استفاده از انواع کره و روغن حیوانی حتما دوغ را جدا کنید.

فواید نان برنجی با خرفه اولراسه

  • نان برنجی متعادل برای دستگاه گوارش مفید است و دردهای شکمی ناشی از مشکلات گوارشی را تسکین می دهد، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • در کم خونی، زوال عقل، آکنه التهابی، اگزما، پسوریازیس، کولیت اولسراتیو و طاعون دهان، خوردن شیرینی مضر است، کم ضررترین مربا در این شرایط نان برنجی با دانه خرفه است.
  • خرفه طبیعت کمی سرد دارد و منبع غنی امگا 3 و منبع خوبی از ویتامین های A و C، منیزیم، مس و پتاسیم است و مطالعات مختلف اثرات تقویت سیستم ایمنی و خواص آنتی اکسیدانی آن را نشان داده است. ثابت شده است.
  • البته خرفه خام به دلیل داشتن اگزالات در بیماران مبتلا به سنگ مطب باید با احتیاط مصرف شود.

2) توپ های فندقی

مربا و مقوی مغز و کلیه

توپ فندقی؛  مقوی شیرینی های مغز و کلیه
توپ فندقی؛ مقوی شیرینی های مغز و کلیه

طرز تهیه

  • به مقدار مساوی فندق را تفت دهید و بیدانه سیاه را بدون دانه مخلوط کنید (بسته به ذائقه مقدار فندق می تواند بیشتر باشد)
  • سپس آن را به شکل توپ های کوچک ترجیحا یک اندازه در دست بغلتانید.
  • در صورت تمایل می توانید آن را به مقدار پودر نارگیل بغلتانید و در کپسول های کوچک بریزید.
  • البته کشمش ها را قبل از پخت خوب بشویید و خشک کنید
  • سیب زمینی ها را پوست گرفته و آب آن را بگیرید.

3) آجیل نارگیل

دسر ساده و خنک، بدون نیاز به فر و همزن، اما مقوی!

مصرف نارگیل با شکر باعث افزایش حرارت اولیه (غریزی) بدن، تولید ماده مناسب (تولید خلط خوب)، دفع خلط و سودا، تقویت کبد و چاق کننده، افزایش باروری و محافظت از جنین به خصوص در افراد کم قوت می شود.

عناصر

  • پودر نارگیل ریز خرد شده: 200 گرم
  • آب: یک پیمانه
  • شکر: 250 گرم
  • آب لیموی تازه: 1 قاشق غذاخوری. غ
  • گل رز: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر پسته و پودر گل رز: برای تزیین
آجیل نارگیل، بدون نیاز به فر و همزن، اما مقوی است
آجیل نارگیل، بدون نیاز به فر و همزن، اما مقوی است

طرز تهیه

  • آب و آبلیمو و گلاب و شکر را در قابلمه بریزید و بپزید تا شربت نسبتا غلیظ شود.
  • شربت را غلیظ کرده و کنار بگذارید تا خنک شود.
  • پودر نارگیل را به شربت خنک شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • بعد از ورز دادن، مخلوط را به شکل مستطیل یا تابه بریزید و با چرخ گوشت خوب فشار دهید.
  • روی بادام ها را با پودر پسته و گلاب تزیین کرده و در یخچال قرار دهید.
  • بعد از دو سه ساعت بادام ها را برداشته و به دلخواه برش بزنید و در ظرف مناسبی قرار دهید.
  • افراد گرم مزاج و سوء هاضمهزیاده روی نکنید.

4) بادام

مقوی عمومی بدن به خصوص مغز باعث چاق شدن و کاهش دما می شود (در حرارت بالا گاهی 3 تا 4 میل می شود)، شکر این ترکیب را اصلاح می کند و قدرت جذب بادام را افزایش می دهد، بنابراین در صورت تمایل به مقدار کم و متعادل، مشکلی نیست

عناصر

  • بادام پوست کنده (پودر بادام): 100 گرم
  • پودر قند (شکر ریز آسیاب شده): 100 گرم
  • گل رز: 2 اونس. غ
بادام ها؛  مقوی مغز، چاق کننده و کاهش دهنده دما
بادام ها؛ مقوی مغز، چاق کننده و کاهش دهنده دما

طرز تهیه

  • بادام و پودر قند و گلاب را مخلوط کرده و با قاشق هم بزنید.
  • بهتر است گلاب را کم کم اضافه کنید تا مخلوط خیلی نرمی نشود.
  • بعد از اینکه مخلوط را کمی با قاشق هم زدید، شروع به ورز دادن مواد با دست کنید تا مخلوط به صورت خمیر چسبناکی درآید.
  • تکه های کوچک خمیر را برداشته و با دست به صورت دانه در می آوریم.
  • برای رنگ زرد، سبز و قرمز آن می توان از پودر پسته، زعفران آب پز یا آب لبو استفاده کرد.

نقاط پایانی

اگر دوست دارید در عید نوروز از مهمانان و کودکان خود با شیرینی پذیرایی کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • در صورت امکان، با استفاده از مواد مفید و با کیفیت، کیک های سالم را در خانه بپزید.
  • اما مراقب باشید در مصرف این شیرینی های خانگی سالم زیاده روی نکنید.
  • شیرینی های خشک، کوچک و کم کالری مانند نان برنجی و مقدار کمی نخود بخورید.
  • اگر اضافه وزن، یبوست و … دارید، آجیل های شیرین را با آجیل های شیرین و بازاری مانند کشمش، انجیر خشک خیس شده در گلاب یا آب، توت خشک، برگ هلو یا زردآلو جایگزین کنید.

منبع

  • با تشکر از صفحه پیام سلامت (زیر نظر دکتر ناصر رضایی پور)
  • دکتر طاهره امیریان
  • دکتر فاطمه مرادی

تست دمای طبیعت

دیدگاهتان را بنویسید