علت ترس از رانندگی چیست؟ چگونه بر آن غلبه کنیم؟


بیشتر مردم از اینکه به تنهایی پشت فرمان ماشین بنشینند بسیار می ترسند. در این صورت می توانید برای مدتی مربی باتجربه ای را انتخاب کنید که روی صندلی کنار شما بنشیند و راهنمایی های لازم را به شما بدهد تا کم کم آرام شوید. اما اگر همیشه از رانندگی می ترسید این مطلب از مجله جوانان ایرانی را از دست ندهید. در این قسمت علت، علائم و راهکارهای غلبه بر ترس از رانندگی را بیان می کنیم تا بتوانید پس از درمان به جای این نوع فوبیا از سفر خود لذت ببرید.

علت ترس از رانندگی چیست؟

همراهان عزیز مجله جوانان ایرانی بدانید که دلیل خاصی برای این نوع ترس و فوبیا وجود ندارد. برخی از مردم در تاریکی می ترسند، گاهی اوقات فردی که قبلا تصادف کرده است ممکن است به دلیل آن تجربه بد از رانندگی بترسد. گاهی بسیاری از رانندگان علاوه بر مراقبت از سلامتی خود، به دلیل مسئولیتی که در قبال مسافران دارند، احساس اضطراب نیز می کنند. افراد مبتلا به فوبیای فضای محدود نیز ممکن است در هنگام رانندگی ترس را تجربه کنند زیرا خود را در یک فضای محدود می بینند.

بعضی ها از سفر می ترسند. همچنین، اگر فوبیای اجتماعی دارید، به همین دلیل ممکن است از رانندگی و همچنین بودن در اطراف افراد یا مکان‌های شلوغ بترسید.

علائم فوبیای رانندگی چیست؟

فردی که ترس از رانندگی یا فوبیا دارد ممکن است تپش قلب و سرگیجه را تجربه کند. همچنین اگر دهانتان خشک شود یا کف دستتان عرق کند، نشان دهنده ترس از رانندگی است. برخی از افراد ممکن است دچار تنگی نفس شوند.

در موارد شدید، فرد احساس می کند که حتی ممکن است در حین رانندگی بمیرد یا دیوانه شود.

البته برخی افراد تنها در موقعیت های حساس و خاص مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی به تنهایی و در شب، رانندگی در کنار کامیون ها یا وسایل نقلیه بزرگ، رانندگی در موقعیت های ناآشنا یا در ترافیک سنگین، ترس را تجربه می کنند.

اما افراد زیادی هستند که از سوار شدن در پشت فرمان خواهند ترسید.

راهکارهای مهم برای غلبه بر ترس از رانندگی

به یاد داشته باشید، برای غلبه بر ترس خود از رانندگی، باید صبور باشید، هیچ معجزه ای وجود ندارد. راه حل های عملی برای غلبه بر این نوع ترس را بخوانید.

نکاتی در مورد موقعیت های ترسناک

حتماً مواقعی که هنگام رانندگی احساس ترس می کنید را یادداشت کنید. در واقع عزیزان من باید بدانید چه زمانی از رانندگی می ترسید. از کوچک شروع کنید و سعی کنید پیشرفت کنید. در این مسیر می توانید از یک راننده محتاط بخواهید که در کنار شما بنشیند تا احساس امنیت کنید و با آرامش بیشتری رانندگی کنید.

یک نفس عمیق بکش

اگر در حین رانندگی احساس حمله پانیک کردید، نفس عمیقی بکشید تا هوا وارد ریه های شما شود. لحظه ای مکث کنید، سپس به آرامی نفس خود را بیرون دهید.

از کافئین اجتناب کنید

اگر در حین رانندگی مدام استرس و اضطراب دارید، بهتر است کافئین را از برنامه روزانه خود حذف کنید. همچنین هنگام گرسنگی یا خواب آلودگی هرگز رانندگی نکنید.

با خودت خوب باش

همیشه هنگام رانندگی از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید و با خودتان مهربان باشید. شیشه ماشین را پایین بیاورید تا هوای خنک وارد شود. مطمئن باشید که اگر رانندگی نکنید، هرگز نمی توانید با ترس خود روبرو شوید، پس شجاعانه رانندگی کنید.

استفاده از تکنیک های آرام سازی

سعی کنید شب قبل از رانندگی به اندازه کافی و آرام بخوابید. در حین رانندگی مدیتیشن کنید و آرامش خود را حفظ کنید.

مواجهه درمانی انجام دهید

اگر در حین رانندگی احساس ترس می کنید، لازم نیست بین ماشین ها رانندگی کنید، اما می توانید با برداشتن سوئیچ و ایستادن در کنار ماشین شروع کنید، سپس سوار آن شوید و در موقعیت رانندگی قرار بگیرید. در واقع پشت فرمان بنشینید و کمی به اطراف نگاه کنید. شروع کنید، حرکت کنید و سپس به مرحله بعدی بروید. کمی در مکان های خلوت رانندگی کنید یا به مکان آشنا نزدیک محل زندگی خود بروید. با این حال، اجازه ندهید ترس از رانندگی شما را از سوار شدن به ماشین باز دارد زیرا هرگز بهتر نمی شود.

در بزرگراه ها رانندگی کنید

بسیاری از مردم از رانندگی در بزرگراه ها می ترسند، اما اجازه ندهید این ترس به شما بگوید که نباید در هیچ بزرگراهی رانندگی کنید. عزیزم، شما می توانید از بزرگراه های خلوت شروع کنید، سپس به مکان های شروع برسید. بعد از مدتی خواهید دید که از این وضعیت نمی ترسید. هنگام رانندگی می توانید به موسیقی ملایم گوش دهید. هنگام رانندگی، موسیقی به شما آرامش می‌دهد، اما مراقب باشید صدا را زیاد افزایش ندهید.

گاهی توقف کن

اگر در حین رانندگی استرس زیادی دارید، می توانید توقف کرده و در مکانی امن پارک کنید. چند قدم از ماشین پیاده روی کنید، حتی می توانید به رستوران های اطراف بروید و غذا بخورید. اگر نوشیدنی دارید بخورید و سپس با آرامش سوار ماشین شوید. در این صورت استرس شما کاهش می یابد.

اگر خیلی استرس دارید و مضطرب هستید حتما به روانپزشک مراجعه کنید.

آشنایی با خصوصیات خودرو

حتما دفترچه راهنمای خودرو خود را بخوانید و با ویژگی های آن آشنا شوید. عزیزم باید بدونی که نحوه کار ماشین های مختلف با هم فرق داره و اگه یاد بگیری ماشین چطور کار میکنه، ویژگی های قطعات داخلیش و چطوری ایرادات ساده ماشینت رو رفع کنی ترست از راننده کمتر میشه. – کمی اگر با تعمیر لاستیک پنچر آشنا هستید و می توانید در صورت پنچری لاستیک را تعویض کنید، در کنار خیابان منتظر کسی نخواهید بود و می توانید خودتان آن را تعویض کنید. بنابراین تعمیرات ساده ای را یاد بگیرید، حتی می توانید در دوره های فنی و تکمیلی مربوط به رانندگی شرکت کنید. علاوه بر آشنایی با ماشین، مهارت های شما نیز بهبود می یابد.

آماده برای سوار شدن

حتما قبل از رانندگی خودرو و شرایط خود را آماده کنید تا ترس خود را از رانندگی کاهش دهید. مثلا لاستیک های ماشین را چک کنید. شماره تلفن های ضروری را در دسترس داشته باشید هنگام رانندگی با تلفن صحبت نکنید و کاملاً به جاده پیش رو توجه کنید زیرا این عوامل می توانند حواس شما را پرت کنند و منجر به از دست دادن کنترل رانندگی خود شوند. همچنین، قبل از خروج از خانه، می توانید مسیر خود را از طریق اپلیکیشن های موبایل بررسی کنید.

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

سعی کنید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید، زیرا در غیر این صورت با اعتراض سایر رانندگان مواجه خواهید شد و آرامش کافی را نخواهید داشت. بنابراین قبل از رانندگی با این اصول آشنا شوید.

آخرین کلمه:

اگر رانندگی باعث ترس و ناراحتی شما می شود و وقتی پشت فرمان هستید احساس می کنید که زندگی شما در خطر است، ممکن است فوبیا از رانندگی داشته باشید. در این بخش راهکارهای لازم برای کنترل و مقابله با فوبیای رانندگی برای جوانان ایرانی تشریح شد. اگر احساس می کنید نمی توانید خودتان را درمان کنید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

اگر شما هم از رانندگی می ترسید یا توانسته اید بر آن غلبه کنید، می توانید نظر خود را در قسمت نظرات انتهای مقاله بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید