فواید کوهنوردی چیست؟ 16 مورد + توصیه های ایمنی


آیا می دانستید که کوهنوردی تناسب اندام شما را تقویت می کند؟ حتی از این طریق می توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید و انگیزه و روحیه بیشتری کسب کنید. البته پیاده روی فواید دیگری نیز دارد که در این مقاله توسط یک جوان ایرانی به آن می پردازیم.

فواید کوهنوردی چیست؟ (16 مورد مهم)

عزیز ابتدا باید اصول سنگنوردی را یاد بگیرید و سپس با راهنمایی یک کوهنورد اقدام کنید. در این قسمت از فواید کوهنوردی به شما می گوییم تا بدانید این ورزش چقدر برای سلامتی شما مفید است.

1) باز کردن مویرگ های بدن

همانطور که می دانید وقتی مویرگ ها فعال تر می شوند، اکسیژن و همچنین مواد مغذی سریعتر به بقیه عضلات بدن می رسد. بالا رفتن باعث باز شدن این رگ های خونی در بدن می شود.

2) کاهش چربی بدن

کوهنوردی و به طور کلی فعالیت های ورزشی باعث می شود بدن شما چربی بسوزاند و همچنین کالری بیشتری مصرف کنید. در نتیجه مقدار چربی زیر پوست نیز از بین می رود.

3) پیشگیری از دیابت

از آنجایی که متابولیسم، کلسترول، سطح قند و سایر مواد شناور در خون در هنگام کوهنوردی به درستی تنظیم می شود، از دیابت جلوگیری می کند.

4) افزایش مقدار خون در عضلات

کوهنوردی باعث افزایش جریان خون در بدن می شود و این افزایش جریان خون باعث قوی شدن ماهیچه ها می شود و غذای بیشتری به آنها می رسد. اگر ست های بیش از 30 ثانیه انجام دهید، قدرت شما افزایش می یابد و این تاثیر مثبتی روی بدن شما خواهد داشت.

5) دیدن مناظر زیبا

در حین صعود، مناظر بسیار زیبایی را خواهید دید که کمتر کسی می تواند آن ها را ببیند. البته باید ذهنیت مثبتی داشته باشید تا بتوانید طبیعت زیبا را ببینید و با ذهنیت منفی کاری انجام ندهید.

6) افزایش استقامت بدنی

با صعود، استقامت بدنی شما به شدت افزایش می یابد. البته فواید بسیار دیگری نیز وجود دارد که طبیعت در طول این ورزش به شما می آموزد.

7) بهبود کیفیت زندگی

بسیاری از افراد سعی می کنند برای مدت طولانی در کوه بمانند زیرا این کار باعث ایجاد حس خوب در آنها می شود. در واقع این ورزش به کوهنوردان کمک می کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

8) پیشگیری از افسردگی

همانطور که می دانید خشم و افسردگی در جامعه مدرن بسیار رایج است. شما باید با کاهش استرس راهی برای زندگی سالم تری پیدا کنید. کوهنوردی یکی از آن روش های بسیار مفیدی است که باعث می شود در طول زندگی احساس بهتری داشته باشید و در نتیجه خلق و خوی شما بهتر شده و علائم افسردگی کاهش می یابد. از آنجایی که در کوه ها ویتامین D و اکسیژن کافی وجود دارد، کورتیزول یا همان هورمونی که باعث استرس می شود، در شما کاهش می یابد.

9) تقویت حافظه

کوهنوردی تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت مغز دارد، در واقع این ورزش باعث می شود حافظه شما سخت تر و قوی تر کار کند زیرا هورمون سروتونین در بدن شما افزایش می یابد.

10) دوستی با کوهنوردی

در حین کوهنوردی می توانید با افرادی مشابه خود آشنا شوید که این حرکت را انجام می دهند که در نتیجه دوستان جدیدی پیدا خواهید کرد که اهداف مشترکی با شما دارند. در این صورت احساس بهتری نسبت به این نوع دوستی خواهید داشت.

11) کاهش سرطان و سکته مغزی

همانطور که کوهنوردی جریان خون را افزایش می دهد، در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان کاهش می یابد. همچنین فراموش نکنید که کوهنوردی باعث کاهش حملات قلبی و سکته می شود.

آیا از فواید ورزش برای سلامتی می دانید؟

فواید ورزش چیست؟

12) از سلامت قلب و ریه حمایت می کند

کوهنوردی و رفتن به دل طبیعت هوای تازه را به ریه ها می آورد و در نتیجه قلب را سالم می کند. در واقع، هوای تمیز و تازه ای که دریافت می کنید ظرفیت ریه ها و سیستم تنفسی شما را افزایش می دهد و در نتیجه قلب قوی تر می شود و سالم تر می ماند. علاوه بر سلامت قلب و ریه، فشار خون شما نیز کاهش می یابد.

13) کاهش وزن و تناسب اندام

ورزش و کوهنوردی متابولیسم بدن شما را سرعت می بخشد و به شکل دلخواه شما منجر می شود. در واقع در ارتفاع بالا، فعالیت بدنی شما باعث می شود بدن شما چربی بسوزاند. یکی دیگر از مزایای این ورزش این است که پیاده روی در سربالایی باعث افزایش ضربان قلب می شود، در هنگام پایین آمدن به حالت خود باز می گردد و این افزایش ضربان قلب منجر به سوزاندن کالری بیشتر و کاهش وزن می شود.

14) ایجاد آرامش و تسکین روحی

در حین صعود، دیدن مناظر زیبا و شب های پر ستاره، کوه های پوشیده از برف و دیگر مناظر بسیار زیبایی که می بینید، آرامش درونی شما را ایجاد می کند. در واقع نمی توانید این سطح از آرامش را در شلوغی شهر پیدا کنید.

15) بهبود کیفیت خواب

از آنجایی که کوهنوردی مغز و روح شما را درگیر می کند، در نتیجه می توانید راحت تر بخوابید. در واقع، با کوهنوردی، ذهن شما از منطقه امن خود خارج می شود، سپس می توانید شب ها بهتر بخوابید.

16) افزایش تراکم استخوان

مطمئن باشید که پیاده روی استخوان های شما را قوی نگه می دارد. در واقع با انجام این نوع ورزش، تراکم استخوان های شما افزایش یافته و از تحلیل رفتن آن ها جلوگیری می کند.

انواع تمرینات هوازی در خانه را در این مقاله بخوانید:

بهترین تمرینات هوازی در خانه

توصیه های ایمنی برای کوهنوردی

اگرچه برای برخی از افراد کوهنوردی یک شغل اولیه محسوب می شود و به مسائل ایمنی واقف هستند، اما بسیاری از افراد کوهنوردی را یک ورزش تفریحی نیز می دانند. در این قسمت از مقاله جوانان ایرانی تصمیم گرفتیم توصیه های ایمنی کوهنوردی را در اختیار شما قرار دهیم.

♦ قبل از شروع کوهنوردی باید بدانید که این حرکت با پیاده روی کاملا متفاوت است و باید آن را در نظر بگیرید. البته در جاده بسیار خوشایند است و تفریح ​​محسوب می شود.

♦ کوهنوردی نیاز به ابزار، وسایل و لباس مناسب دارد که حتما قبل از شروع این حرکت کار با آنها را آماده کرده و یاد گرفته باشید.

♦ از آنجایی که ممکن است در هنگام کوهنوردی به دیگران نیاز داشته باشید، بهتر است این ورزش را به صورت گروهی انجام دهید.

♦ سنگنوردی نیز مانند سایر ورزش ها دارای اصول و قوانینی است که باید آنها را یاد بگیرید.

آخرین کلمه

جدا از اینکه کوهنوردی می تواند بسیار لذت بخش باشد، می توانید از آن به عنوان یک تمرین اعتماد به نفس در زندگی استفاده کنید. علاوه بر این، این حرکت باعث افزایش تفکر مثبت و روحیه بهتر برای ادامه زندگی می شود. اما باید مراقب باشید که کوه های مختلف واقعا شرایط خاص و منحصر به فردی دارند، پس باید از قبل در مورد آنها تحقیق کنید.

دوستان عزیز اگر تجربه کوهنوردی دارید لطفا پیام خود را در انتهای مطلب بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید