مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری: روش های درمانی مهم


برخی از شرایط مانند شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مردم را بیکار و بیکار کرد. در زمانی که فرد بیکار است، ممکن است احساساتی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و مانند آن را تجربه کند. در واقع او نگران این است که چگونه مخارج زندگی خود را تامین کند. در این مقاله از روش های مهم مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری توسط یک جوان ایرانی صحبت می کنیم.

علائم افسردگی بیکاری

با توجه به افکار و خیالاتی که ممکن است فرد در دوران بیکاری داشته باشد، دچار یک سری علائم روحی و جسمی می شود که در این قسمت به آنها می پردازیم.

از نظر جسمی چنین فردی دچار بی اشتهایی عصبی می شود و خوابش مختل می شود. در واقع او نمی تواند آرام بخوابد و حتی صبح که از خواب بیدار می شود احساس خستگی می کند.

حتی اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است تپش قلب و درد قفسه سینه احساس کند.

از علائم روانی ناشی از بیکاری می توان به غم و احساس گناه زیاد، افسردگی، استرس، اضطراب ناشی از بیکاری اشاره کرد و باید هر چه سریعتر درمان شود.

در این بخش به درمان افسردگی بیکاری می پردازیم. فردی که در چنین شرایطی افسرده می شود، پرخاشگر و عصبانی می شود و دچار انزوای اجتماعی می شود.

مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری

افراد، به طور دائم یا موقت، اگر بیکار شوند، معمولاً احساس می کنند که دیگران آنها را درک نمی کنند یا حتی عصبانی و ترسیده می شوند. سعی کنید با روش های زیر مشکلات روانی ناشی از بیکاری را کاهش دهید.

پذیرش احساسات و افکار منفی

عزیز باید بدانید که مشکلات روحی ناشی از بیکاری به قدری زیاد است که اگر دچار مشکلات روحی و روانی باشید کاملا طبیعی است. اما نکته مهم این است که شما نباید در چنین شرایطی بمانید و باید هدف خود را برای تقویت روحیه و درمان هر چه سریعتر هدف قرار دهید.

شرایط خود را درک کنید

قدم بعدی این است که موقعیت خود و شرایط عاطفی ناشی از آن را به طور کامل درک کنید. از دست دادن شغل، مانند از دست دادن یکی از عزیزان، می تواند دردناک باشد. برخی از فریلنسرها حتی ممکن است از سرعت پایین اینترنت در تجارت خود اذیت شوند. پیشنهاد مجله ایرانی جوان به شما این است که اجازه ندهید عصبانیت و عصبانیت تمام وجود شما را در بر بگیرد، زیرا اگر شرایط خود را درک نکنید ممکن است دچار افسردگی ناشی از بیکاری شوید.

به حال فکر کن

هرگز سعی نکنید به گذشته یا آینده فکر کنید. زمان حال را درک کنید و سعی کنید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. عزیزان، باید بدانید که تمام اتفاقات گذشته به پایان رسیده است و باید روی اهداف خود تمرکز کنید. حتی دیده می شود که برخی افراد آنقدر دلتنگ همکاران و کارهای قبلی خود می شوند که نمی خواهند شغل جدیدی ایجاد کنند. اما سعی کنید پس از چند روز کسالت به ایجاد موقعیت های جدید فکر کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

سعی کنید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید. حتی می توانید از آنها بخواهید که به شما در یافتن شغل مناسب کمک کنند. مطمئن باشید اگر با دیگران روابط خوبی داشته باشید، از نظر روحی و روانی در وضعیت بهتری قرار می گیرید و در نتیجه می توانید شغل مناسبی برای آینده خود انتخاب کنید.

ورزش و تغذیه مناسب

حتی یک پیاده روی کوتاه در طول روز انجام دهید تا روحیه خود را تقویت کنید. به یاد داشته باشید که در هنگام افسردگی، فرد وزن کم می کند زیرا بدن ویتامین کافی دریافت نمی کند. بنابراین تا می توانید میوه و سبزیجات تازه بخورید تا از بیماری در آینده پیشگیری کنید. از غذاهایی که می توانند بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارند خودداری کنید. کافئین، مواد نگهدارنده، غذاهای پر کربوهیدرات مانند تنقلات شیرین، پاستا، سیب زمینی سرخ کرده از جمله این غذاها هستند. در عوض، اسیدهای چرب امگا 3 را برای تقویت خلق و خوی خود مصرف کنید.

پرهیز از الکل و مواد مخدر

ممکن است احساس کنید که الکل و مواد مخدر باعث آرامش و احساس خوبی در درون شما می شود، اما باید بدانید که این احساسات بسیار گذرا هستند و به مرور زمان منجر به افسردگی می شوند. پس از مصرف آنها خودداری کنید.

راه حل های مهم برای غلبه بر افسردگی ناشی از زندگی روزمره را در این مقاله بخوانید:

رهایی از افسردگی ناشی از زندگی روزمره

برای کمک به دیگران

اگر خودتان از افسردگی رنج می برید یا شخص دیگری به دلیل بیکاری از افسردگی رنج می برد، باز هم سعی کنید به دیگران کمک کنید. کمک کردن به دیگران باعث می شود از درون احساس خوبی داشته باشید. همچنین اگر دست دراز کنید و همیشه به دیگران کمک کنید، خود را فرد مفیدی برای جامعه می دانید و احساس خوبی به شما دست می دهد.

انتظارات غیر منطقی را لغو کنید

بسیاری از افراد زمانی که شغلی پیدا می کنند بسیار رویایی فکر می کنند و انتظاراتشان بسیار بالاست. در حالی که شما عزیزان باید بدانید چگونه از اولین قدم شروع کنید و کم کم پیشرفت کنید. پس منطقی پیش بروید تا افسرده نشوید.

خودتان را یک شکست خورده ندانید

هرگز فکر نکنید که چون شغل خود را از دست داده اید، حتما شکست خورده اید. بلکه به توانایی های خود ایمان داشته باشید و سعی کنید پیشرفت کنید. مهارت های جدید بیاموزید و آموخته های خود را تقویت کنید.

مدیتیشن و یوگا انجام دهید

حتماً تکنیک های آرامش بخشی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به عنوان مثال، نفس عمیق بکشید و مدیتیشن یا یوگا انجام دهید تا حس آرامش و شادی را در درون خود افزایش دهید. مطمئن شوید که برای مدیریت استرس و تمرکز در طول روز به اندازه کافی بخوابید.

دست از سرزنش و سرزنش خود بردارید

از دست دادن شغل خود را یک شکست موقت در نظر بگیرید. اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و خود را سرزنش نکنید و مدام خود را سرزنش نکنید، به محض اینکه افکار منفی در شما ایجاد شد، فکر کنید که مطمئناً در شغل بعدی پیشرفت زیادی خواهید داشت. چرا که نه؟! اگر تلاش کافی داشته باشید، لایق بهترین ها هستید.

حفظ روحیه و کاهش استرس

عزیز، باید بدانید که چه اخراج شده باشید، چه قرارداد شما تمام شده باشد، چه مجبور به ترک شغل شده باشید یا بازنشستگی پیش از موعد، در هر صورت از دست دادن شغل یکی از استرس زاترین تجربیات است. علاوه بر داشتن نگرانی های مالی، می تواند بر روحیه و احساسات شما نیز تأثیر بگذارد. به خود زمان بدهید و مطمئن باشید که به مرور زمان استرس شما کاهش می یابد و به زندگی عادی خود باز می گردید.

چگونه بی خوابی ناشی از افسردگی را درمان کنیم؟

درمان بی خوابی ناشی از افسردگی

از حمایت خانواده استفاده کنید

اگر خانواده دارید، به آنها تکیه کنید و برای تفریحات خانوادگی وقت بگذارید. وقت آن رسیده است که به افرادی که به آنها اهمیت می دهید تکیه کنید و به آنها بگویید از شما حمایت کنند. نگرانی های خود را با اعضای خانواده در میان بگذارید و اجازه دهید نظرات خود را بیان کنند و با یکدیگر مشورت کنند.

روی چیزهای خوب تمرکز کنید

اگر می خواهید به چیزهای بد فکر کنید و اینکه چقدر زندگی تان وحشتناک است، کانال را عوض کنید و به اتفاقات خوبی که قرار است بیفتد فکر کنید. در واقع با فعالیت های سرگرم کننده حواس خود را پرت کنید.

هویت شما نباید کسب و کار شما باشد

وقتی با دیگران ملاقات می کنیم از ما می پرسند چه کار می کنی یا شغلت چیست؟ همین موضوع می تواند باعث شود که احساس کنید کار شما نشان دهنده هویت شماست و با از دست دادن آن احساس کنید هویت خود را از دست داده اید و وجود خود را از دست داده اید. در حالی که هوش و شخصیت شما بیانگر وجود شماست. هرگز نباید اجازه دهید وضعیت اقتصادی، شغل یا مواردی از این دست شما را تعریف کند.

به مشاور مراجعه کنید

اگر احساس می کنید که به دلیل بیکاری بسیار افسرده شده اید و روحیه خوبی ندارید، می توانید به مشاور مراجعه کنید و مشکل خود را مطرح کنید. مردم عزیز باید بدانید که افسردگی ناشی از بیکاری می تواند همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد، حتی آنهایی که ثروتمند هستند در صورت بیکار شدن و نیاز به درمان و گاهی اوقات درمان، دچار افسردگی می شوند.

آخرین کلمه

همانطور که گفتیم، بسیاری از افرادی که شغل خود را از دست می دهند، نسبت به آینده خود احساس عدم اطمینان دارند و بسیار غمگین و غمگین هستند. چنین افرادی تغییرات منفی را در زندگی خود تجربه خواهند کرد. مخصوصاً اگر فرزند یا همسر داشته باشند بازنده محسوب می شوند.

امید است با راهکارهایی که جوانان ایرانی در این مقاله ذکر کرده اند بتوانید به زندگی برگردید و حتی شغل مناسب تری نسبت به قبلی برای خود پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید