مقابله با افسردگی پس از بازنشستگی + علائم رایج آن


اگرچه بازنشستگی باید آرامش را برای مردم به ارمغان بیاورد، اما سالمندان گاهی اوقات در هنگام بازنشستگی دچار افسردگی می شوند. زیرا ترس از مرگ و ناتوانی در آینده در چنین افرادی ایجاد می شود. در این بخش جوانان ایرانی به شما راهکارهایی می دهیم تا بتوانید با افسردگی پس از بازنشستگی مقابله کنید و از زندگی خود لذت ببرید. ابتدا به شما می گوییم علائم این نوع افسردگی چیست تا بتوانید با این نوع اختلال آشنا شوید.

علائم افسردگی پس از بازنشستگی

  • فرد بازنشسته در زندگی احساس پوچی می کند و بیشتر اوقات غمگین و غمگین است.
  • او نمی تواند کارهایی را که قبلاً دوست داشت انجام دهد و آنها را دوست ندارد.
  • او در خواب یا بیدار شدن در صبح مشکل دارد.
  • اشتها یا وزن او بسیار تغییر کرده است.
  • بیشتر اوقات او احساس خستگی می کند و نمی تواند کارها را به درستی انجام دهد.
  • برخی از افراد پس از بازنشستگی در زندگی احساس ناامیدی یا بیش از حد درماندگی می کنند.
  • فردی که پس از بازنشستگی افسرده می شود معمولاً به مرگ و خودکشی فکر می کند.
  • چنین فردی نمی تواند به خوبی تمرکز کند یا تصمیمات جدیدی در زندگی بگیرد.

مقابله با افسردگی پس از بازنشستگی

در همان ابتدا ذکر این نکته ضروری است، اگر احساس می کنید که دچار ناراحتی و ناراحتی هستید که به هیچ وجه از درون شما حذف نمی شود و در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، باید از مشاور کمک بگیرید.

اگر مراحل زیر را دنبال کنید، متوجه تغییرات خود خواهید شد.

فعالیت های اجتماعی داشته باشید

هنگام بازنشستگی، برای جلوگیری از احساس افسردگی، بهتر است با دیگران ارتباط برقرار کنید، زمان بیشتری را با اعضای خانواده و دوستان خود بگذرانید و بدانید که هر چه بیشتر با هم ارتباط برقرار کنید، زندگی و سلامت شما طولانی تر خواهد بود.

شغل پاره وقت داشته باشید

با این حال، بسیاری از بازنشستگان نمی توانند صبر کنند تا در خانه بمانند. اما بسیاری دیگر همچنان ترجیح می دهند به صورت پاره وقت کار کنند. پیشنهاد ما این است که برای داشتن سلامت عاطفی و جنسی بهتر به فعالیت خود ادامه دهید.

مهارت های مطالعه

فراموش نکنید که با ثبت نام در مدارس یا تماشای دوره های ویدیویی رایگان و کم هزینه به یادگیری ادامه دهید. همچنین می توانید آموزش های مورد علاقه خود را از اینترنت دانلود و بررسی کنید. در این صورت علاوه بر اینکه شما را در برابر افسردگی محافظت می کند، حافظه شما را در دوران بازنشستگی نیز تقویت می کند.

مغز خود را به چالش بکشید

پیدا کردن راه های هیجان انگیز برای گذراندن روزهایتان بسیار مهم است. یک مهارت جدید را تمرین کنید یا یک ورزش جدید را امتحان کنید. نکته اصلی این است که مغز خود را با فعالیت های جدید به چالش بکشید و کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. در این صورت از مشکلات حافظه در امان خواهید ماند و دچار افسردگی نخواهید شد.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای داشتن نگرش مثبت به زندگی، باید سخت تلاش کنید تا بدن خود را سالم نگه دارید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. خودتان را محدود نکنید و در کنار خانواده و دوستانتان غذاهای تازه و خوشمزه را امتحان کنید.

در طول روز نوشیدنی های سالم بنوشید اما از الکل اجتناب کنید زیرا در درازمدت روی شما تاثیر بدی می گذارد.

خواب با کیفیت

تغییر الگوی خواب با افزایش سن کاملاً طبیعی است، اما مهم است که الگوهای خواب خود را کنترل کنید و خواب با کیفیت کافی داشته باشید. شما باید خوب و سرحال از خواب بیدار شوید و در طول روز احساس خستگی نکنید. در این صورت دچار استرس و اضطراب می شوید و بالاخره روزی می رسد که باید با مشکلات افسردگی دست و پنجه نرم کنید. بنابراین از افسردگی پس از بازنشستگی تا حد امکان پیشگیری کنید.

پیشنهاد می کنیم راه حل های مقابله با افسردگی ناشی از زندگی روزمره را در این مقاله بخوانید:

رهایی از افسردگی ناشی از زندگی روزمره

ورزش

حتما در طول روز زمانی را برای ورزش یا پیاده روی در نظر بگیرید. بهتر است برای معاشرت با دیگران به باشگاه بروید. اما اگر توانایی پرداخت هزینه AT را ندارید، می توانید فعالیت خود را در مراکز تفریحی مانند پارک ها ادامه دهید. حتی اگر برای چند روز خانه خود را ترک نکردید، ویدیوهای YouTube را رایگان دانلود کنید و در خانه تمرین کنید.

در طبیعت قدم بزنید

در طول روز، زمانی را برای پیاده روی در طبیعت، پیاده روی در پارک، کنار ساحل، در جنگل، ماهیگیری و غیره اختصاص دهید. این احساس خوب شما را عمیق تر می کند و لبخند را بر لبان شما می نشاند. وقتی در طبیعت هستید نگران نباشید، در واقع باید ذهن خود را آرام کنید تا از نگرانی هایتان کاسته شود.

قدردان باشید

برای بهبود روحیه خود در طول زندگی و تغییر دیدگاه خود نسبت به زندگی، قدر نعمت هایی را که خداوند به شما داده است بدانید و از او سپاسگزار باشید. در این صورت خواهید دید که کیفیت زندگی شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، زیرا به شکرگزاری برای چیزهای کوچک عادت خواهید کرد.

استرس و اضطراب را کاهش دهید

همانطور که می دانید استرس و اضطراب برای بدن بسیار سمی است و آسیب جدی به سلامتی وارد می کند. با افزایش سن این مشکل اهمیت بیشتری پیدا می کند و باید تا حد امکان آن را کاهش دهید. اگر عاشق حیوانات خانگی هستید، می توانید آنها را در خانه بزرگ کنید. برخی از افراد به پرندگان علاقه دارند، همچنین می توانند از پرندگان یا گل و گیاه در خانه نگهداری کنند. به طور کلی، برای کاهش افسردگی، اضطراب و استرس، هر چیزی را که به آن اهمیت می دهید حفظ کنید.

پذیرش رویدادهای تغییر ناپذیر

برخی افراد پس از بازنشستگی دائماً خود را به خاطر اتفاقاتی که کنترلی بر آنها ندارند سرزنش می کنند. پیشنهاد مجله جوانان ایرانی این است که جریان هایی را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید و روی مشکلات قابل تغییر تمرکز کنید.

چگونه با افسردگی ناشی از بیکاری مقابله کنیم؟

مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری

انعطاف پذیر باشید

سعی کنید در زندگی انعطاف پذیر باشید و دیدگاه مثبت خود را در هر موقعیتی از دست ندهید. در واقع، شما می توانید به بازنشستگی نه به عنوان یک مقصد، بلکه به عنوان یک سفر نگاه کنید و می توانید آن سفر را لذت بخش کنید.

درست است که فرزندان شما بزرگ شده اند و خانه شما را ترک کرده اند یا ممکن است دوستان خود را نیز از دست داده باشید. در این شرایط کاملاً حق با شماست که تطبیق با شرایط جدید برایتان کمی سخت خواهد بود، اما با تکنیک هایی که در این مقاله از مجله جوانان ایرانی به آن اشاره شد، می توانید انعطاف خود را تا حدودی حفظ کنید و به نتیجه مطلوب برسید. حالت.

مدیریت مالی

اگر برنامه مالی دقیقی برای زندگی خود نداشته باشید، مطمئن باشید بعد از بازنشستگی دچار مشکلات مالی و در نهایت افسردگی خواهید شد. پس برنامه مالی داشته باشید تا بتوانید اوضاع را کنترل کنید و حتی ماهیانه مقداری پس انداز کنید تا اگر خدای ناکرده مریض شدید یا تصادف کردید بتوانید هزینه درمان خود را بپردازید.

افسردگی زودرس پس از بازنشستگی

برخی افراد زودتر از سن بازنشستگی خرید می کنند. چنین افرادی ممکن است افسرده هم باشند. البته احتمال افسردگی در زنان بازنشسته کمتر است، زیرا آنها سریعتر با محیط خانه سازگار می شوند. افرادی که در زندگی هدفی ندارند پس از بازنشستگی خود را منزوی کرده و دچار افسردگی های شدید می شوند. بنابراین، قبل از بازنشستگی، حتماً برای زندگی خود برنامه ریزی کنید تا از انزوا در خانه دچار استرس و افسردگی نشوید.

آخرین کلمه

از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید متشکریم. همانطور که مشاهده کردید، بسیاری از افراد پس از بازنشستگی به دلیل اینکه در خانه می مانند و زندگی شان مختل می شود، دچار افسردگی شدید می شوند. اگر با راهکارهای ارائه شده در این مقاله توسط جوانان ایرانی حال و هوای بهتری پیدا نکردید، مراجعه به روانشناس و توضیح مشکل خود را فراموش نکنید. اگر شما عزیزان نیز با چنین افرادی سروکار داشته اید و یا اگر بازنشسته و افسرده هستید می توانید پیام خود را در قسمت نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید