چرا به راحتی عصبانی می شوم؟


خلق و خوی سریع

همه خشم را تجربه کرده اند. شدت عصبانیت شما می تواند از عصبانیت عمیق تا عصبانیت شدید متغیر باشد. عصبانی شدن هر از گاهی در واکنش به موقعیت‌های خاص طبیعی و سالم است، اما گاهی اوقات افراد عصبانیت غیرقابل کنترلی را تجربه می‌کنند که اغلب تشدید می‌شود، به‌ویژه زمانی که تحریک جزئی باشد. در این مورد، عصبانیت یک احساس عادی نیست، بلکه یک مشکل اساسی است.

چه چیزی باعث مشکلات خشم و عصبانیت سریع می شود؟

خشم از منابع مختلفی سرچشمه می گیرد و می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از دلایل رایج عصبانیت عبارتند از:

  • مسائل شخصی، مانند از دست دادن ترفیع در محل کار یا مشکلات رابطه
  • مشکلی که توسط شخص دیگری ایجاد شده است، مانند لغو برنامه ها
  • رویدادی مانند ترافیک بد یا تصادف رانندگی
  • خاطرات یک رویداد آسیب زا یا عصبانی

در موارد دیگر، مشکل خلق و خوی ممکن است ناشی از آسیب های اولیه یا رویدادهایی در زندگی یک فرد باشد که شخصیت او را شکل داده است. در برخی موارد، تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث عصبانیت شود، و همچنین برخی از اختلالات روانی نیز ممکن است باعث خشم شود.

علائم مشکلات خشم چیست؟

برخی از علائمی که نشان می دهد عصبانیت شما طبیعی نیست عبارتند از:

  • عصبانیتی که بر روابط و زندگی اجتماعی شما تأثیر می گذارد
  • احساس می کنید باید خشم خود را پنهان یا مهار کنید
  • منفی اندیشی مداوم و تمرکز بر تجربیات منفی
  • مدام احساس بی حوصلگی، عصبانیت و خصومت می کند
  • آنها اغلب با دیگران دعوا می کنند و در این روند عصبانی تر می شوند
  • هنگام عصبانیت از نظر فیزیکی خشن رفتار کنید
  • تهدید به خشونت علیه مردم یا دارایی آنها
  • ناتوانی در کنترل خشم
  • احساس اجبار به انجام یا انجام کارهای خشونت آمیز یا تکانشی به دلیل عصبانیت، مانند رانندگی بی احتیاطی یا تخریب چیزها
  • اجتناب از موقعیت‌های خاص، زیرا در مورد طغیان‌های عصبانیت خود احساس اضطراب یا افسردگی می‌کنید

معیارهای تشخیصی برای مشکلات خشم چیست؟

خشم خود یک اختلال روانی نیست، بنابراین هیچ تشخیص خاصی برای مشکلات خشم در ویرایش جدید راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) وجود ندارد. با این حال، بیش از 32 اختلال روانی – مانند اختلال شخصیت مرزی و اختلال انفجاری متناوب – را فهرست می‌کند که شامل خشم به عنوان یک علامت است. ممکن است مشکل عصبانیت شما ناشی از یک اختلال روانی باشد.

اگر مشکل خشم به سرعت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر با مشکل عصبانیت خود کنار نیاورید، ممکن است روزی به جایی برسد که دست به کاری افراطی و پشیمانی بزنید. خشونت یکی از راه های ممکن است. ممکن است آنقدر عصبانی شوید که در نهایت ناخواسته به خود یا کسی که به او اهمیت می دهید آسیب بزنید.

اگر مشکوک هستید که مشکل عصبانیت دارید، مهم است که از یک متخصص کمک بگیرید. با پزشک خود در مورد ارجاع به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان که می تواند کمک کند، صحبت کنید.

خلق و خوی سریع

چگونه می توانید عصبانیت خود را در خانه مدیریت کنید؟

چندین راه مفید برای کنترل خشم و عصبانیت در خانه وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

تکنیک های آرامش بخش

اینها شامل تنفس عمیق و به تصویر کشیدن صحنه های آرامش بخش در ذهن شماست. همانطور که سعی می کنید آرام شوید، نفس عمیقی به ریه های خود بکشید، دم و بازدم را به آرامی به صورت کنترل شده انجام دهید. یک کلمه یا عبارت آرامش بخش، مانند “آرام باش” یا “آرام باش” را تکرار کنید.

همچنین ممکن است بخواهید یک تجربه آرامش بخش را از حافظه یا تخیل خود مجسم کنید. تمرینات آهسته مشابه یوگا نیز می تواند به آرامش بدن شما کمک کرده و به شما احساس آرامش دهد

بازسازی شناختی

تغییر طرز فکر می تواند نحوه ابراز خشم خود را تغییر دهد. وقتی فردی احساس عصبانیت می کند، اغلب برای او آسان است که به طرز چشمگیری فکر کند. مهم است که بر بیان افکار منطقی و نه غیرمنطقی تمرکز کنید.

از به کار بردن کلمات “همیشه” و “هرگز” در افکار و گفتار خود اجتناب کنید. چنین اظهاراتی نادرست است و می تواند باعث شود که احساس کنید عصبانیت شما موجه است و آن را بدتر می کند. این کلمات همچنین می تواند به دیگرانی که ممکن است در تلاش برای یافتن راه حلی برای مشکل شما به شما کمک کنند آسیب برساند.

کار را حل کنید

خشم می تواند ناشی از مشکلات بسیار واقعی باشد. اگرچه برخی از عصبانیت ها زمانی توجیه می شوند که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، اما این عصبانیت نیست که به شما در حل مشکل کمک می کند. بهترین راه برای نزدیک شدن به موقعیتی که شما را عصبانی می کند تمرکز روی راه حل نیست، بلکه این است که بفهمید چگونه با مشکل کنار بیایید.

شما می توانید این کار را با ایجاد یک برنامه و بررسی منظم آن انجام دهید تا بتوانید به طور منظم پیشرفت خود را بررسی کنید. اگر راه حل مشکل دقیقاً آنطور که برنامه ریزی کرده اید نیست، ناراحت نشوید. فقط تمام تلاشت را بکن

ارتباط با دیگران

هنگامی که افراد احساس عصبانیت می کنند، تمایل دارند سریع به نتیجه گیری بپردازند که ممکن است نادرست باشد. هنگام بحث عصبانیت، سرعت خود را کم کنید و قبل از سرزنش کردن، پاسخ های خود را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که به طرف دیگر مکالمه گوش دهید. ارتباط خوب می تواند به شما کمک کند تا مسائل را قبل از تبدیل شدن به خشم حل کنید.

چگونه یک متخصص می تواند در مدیریت خشم به شما کمک کند؟

یک متخصص پزشکی مانند روانپزشک یا روانشناس ممکن است مداخلاتی را برای کنترل خشم شما توصیه کند. گفتار درمانی و همچنین دوره های مدیریت خشم می تواند مفید باشد.

جلسات مدیریت خشم را می توان به صورت حضوری یا آنلاین برگزار کرد. آنها را می توان در یک کتاب نیز خواند. مدیریت خشم به شما می آموزد که چگونه ناامیدی های خود را زود تشخیص دهید و سپس با آنها مقابله کنید. این ممکن است شامل برقراری ارتباط با نیازهای خود با دیگران یا با خودتان باشد و در عین حال آرامش خود را حفظ کنید و اوضاع را کنترل کنید (بر خلاف عصبانیت).

این جلسات می تواند به تنهایی با یک مشاور یا با یک مشاور با یک شریک یا گروه انجام شود. نوع، مدت و تعداد جلسات بستگی به برنامه و نیازهای فردی شما دارد. این نوع مشاوره می تواند کوتاه باشد یا چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

هنگامی که جلسات را شروع می کنید، مشاور به شما کمک می کند تا دلایل عصبانیت را شناسایی کنید و بدن و احساسات خود را از نظر علائم خشم بررسی کنید. توجه به این علائم هشدار دهنده یکی از اولین گام ها در کنترل خشم است. بعداً مهارت‌های رفتاری و روش‌های فکری را یاد می‌گیرید که به شما در مدیریت خشم کمک می‌کند. اگر مشکلات روانی زمینه ای دارید، یک مشاور می تواند به شما در مدیریت آنها کمک کند و اغلب مدیریت خشم را آسان تر می کند.

خلق و خوی تند نباید مانعی برای یک زندگی شاد و رضایت بخش باشد. اگر خشم شدید را تجربه می کنید، به پزشک یا متخصص سلامت روان خود مراجعه کنید. آنها به شما کمک می کنند تا تعیین کنید کدام درمان های حرفه ای می توانند به شما در مقابله کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید