چندین راه برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بدن


تست دمای طبیعت

آلودگی هوا یکی از معضلات جوامع خودرویی است. آلودگی هوای شهرهای بزرگ ذاتاً یک مشکل پزشکی نیست، اما پیدایش آن نتیجه بی منطقی و خودفریبی، سهل انگاری جمعی همه ماست. مانند بحران کم آبی، تخریب زیستگاه های طبیعی گیاهان و جانوران، غارت جنگل ها و آلودگی سواحل.

با توجه به برخی از متون و شواهد و گمانه زنی های مبتنی بر اصول پزشکی و طبیعت، در زمینه آلودگی هوا، استفاده از روش هایی که به طرق مختلف از اثرات زیانبار آلاینده ها می کاهد، مناسب تر است.

آلودگی هوا
آلودگی هوا

نگاه روحی به آلودگی هوا

با توجه به تاثیر آلاینده ها بر بدن، باید از افزایش خشکی در بدن (به ویژه در مغز) جلوگیری کرد. آلاینده های فسیلی در ابتدای تولید و خروج از منبع دود باعث گرما و خشکی بدن می شوند، اما به محض تجمع در محیط و کاهش حرارت خود، سرد و خشک می شوند و این دو ویژگی را به بدن تحمیل می کنند.

با این توصیف، استفاده از تمامی اقلام مقاوم به خشکی در شرایط آلودگی هوا باید با دقت خاصی ارزیابی شود. به عنوان مثال خوردن ساندویچ خشک با سوسیس کالباس داغ برای جوانانی که بیشتر روزهای موتور سواری خود را در تهران می گذرانند، عوارض آلودگی هوای خشک را تشدید می کند. یا اگر خانمی ضعیف و کم خون در مرکز تهران حسابدار باشد، از صبح تا شب درس بنویسد یا تدریس کند و بین کار از غذاهایی مانند چیپس نمک یا سرکه استفاده کند، قطعا این کار تاثیرات آلودگی هوا را بر بدنش افزایش می دهد.

بنابراین می توان گفت کسانی که دارای مزاج خشک یا خشک مزاج یا بیماری های صفراوی یا سوداوی هستند، بسیار بیشتر در معرض خطرات خشکی ناشی از آلودگی هوا هستند و باید مراقب سلامت قلب خود باشند، زیرا قلب به عنوان عضوی سالم است مزاج گرم و خشک دارد و بیشترین آسیب را بعد از قرار گرفتن در هوای آلوده متحمل می شود. از طرفی به هوای تمیز و شفاف بیشتری نسبت به سایر اندام ها نیاز دارد و از طرف دیگر به دلیل خشکسالی اولیه سریعتر و شدیدتر از سایر اندام ها دچار خشکسالی می شود.

یکی از عوارض خشکی قلب و عروق، تنگی و سفت شدن آنهاست که خطر سکته قلبی را افزایش می دهد. پس از این حالت، کاهش وزن و بی خوابی پیش بینی می شود. بیماری قلبی همچنین می تواند اثرات روانی از جمله یکنواختی، لجبازی، رنجش و رنجش داشته باشد.

مصرف دمنوش هایی مانند چای گل گاوزبان داغ، مصرف آبجوش دارویی، چای عناب و آویشن، مصرف میوه های شیرین مانند سیب، انار و گلابی شیرین، مصرف شله زرد با بادام خرد شده و آب انگور طبیعی، خوردن انار شیرین و سیب تازه. برای محافظت از قلب و مغز در برابر خشکسالی دردناک و تقویت قوای هسته آنها بسیار ارزشمند است.

ساکنان شهرهای بزرگ اقلام ذکر شده در این مقاله را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهند.

راه های مقابله با اثرات آلودگی هوا عبارتند از:

  • از اندام های حیاتی به ویژه قلب و مغز در برابر مزاج خشک محافظت کنید
  • سیستم عصبی مرکزی و قلب را تقویت می کند
  • قوام خون را اندازه گیری کنید
  • گردش خون مرکزی و محیطی را بهبود می بخشد
  • حفظ مزاج ریه ها و مجاری تنفسی و تقویت آنها
  • اتساع راه هوایی را حفظ کنید
  • اتساع عروق خونی را حفظ کنید
  • خلق و خوی خزه ای
  • دفع برخی از متابولیت های سمی را بهبود می بخشد
  • از اثرات آنتی اکسیدانی آن بهره ببرید
کاهش اثر آلودگی هوا
کاهش اثر آلودگی هوا

توصیه هایی برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بدن

بنابراین در بررسی آسیب های ناشی از آلودگی هوا و راه های پیشگیری یا کاهش آن، توصیه های زیر می تواند برای ساکنان شهرهای آلوده مفید باشد:

  • سیب شیرین، انار شیرین، گلابی شیرین و پرتقال شیرین را بو کنید و بخورید
  • برگ های رزماری یا بهار نارنج یا عرق آنها را بو کنید
  • برگ های معطر شمعدانی را بو کنید و به چای طبیعی اضافه کنید، مخصوصا برای افرادی که از خستگی ذهنی و از دست دادن هوشیاری رنج می برند.
  • سالاد کاهو را با هویج رنده شده، چغندر و کرفس خرد شده با روغن زیتون خام و مقدار کمی آب پرتقال طبیعی همراه با سبزیجات معطر، تسکین دهنده و مفید برای قلب مانند ریحان مصرف کنید، مخصوصا برای افراد مبتلا به یبوست، چربی خون، چاقی و چرب.
  • سوپ های کم فیبر و سبزیجات پر از هویج رنده شده، شلغم و کمی زرشک بخورید، مخصوصا برای افرادی که یبوست دارند.
  • انجیر تازه یا انجیر خیسانده شده در آب و عرقیات مانند گلاب بخورید، مخصوصاً برای افرادی که یبوست و ضعف روده دارند.
  • نوشیدن چای گل همیشه بهار با ریشه سنبل الطیب و پرتقال مخصوصا برای افراد مبتلا به افسردگی و فشار خون بالا
  • خوردن شله زرد با بادام خرد شده و آب انگور طبیعی مخصوصا برای بیماران مبتلا به کم خونی و عملکرد ضعیف قلبی عروقی
  • خوردن زرده تخم مرغ مسی مخصوصا برای افراد کم خون و مبتلایان به رینیت آلرژیک و حساسیت راه های هوایی به ریه ها
  • مصرف ترکیبات آنتی اکسیدانی که از ریه ها و راه های هوایی محافظت می کنند و حساسیت تنفسی را کاهش می دهند، مانند محصولات جلبک Spirulina platensis و Cozella officinalis.

دکتر مجید انوشیروانی

تست دمای طبیعت

دیدگاهتان را بنویسید