چه زمانی دوش گرفتن سالم تر است؟ صبح یا عصر؟


دوش گرفتن بخشی از زندگی روزمره ماست. اما بهترین زمان برای حفظ سلامت بدن چه زمانی است؟ یا زمانی که حمام کردن سالم تر است. صبح یا عصر؟

به گزارش نشریه آلمانی فوکوس آنلاین، برخی از افراد صبح به همین دلیل دوش می گیرند، زیرا دوش گرفتن در صبح به شروع روز کمک می کند. از سوی دیگر، دوش گرفتن در شب به شما این امکان را می دهد که عرق و کثیفی روز را قبل از اینکه به رختخواب بروید، بشویید.

اما علم چه می گوید؟

دکتر امش آدالیا، پزشک و دانشمند مرکز غیرانتفاعی امنیت سلامت در دانشگاه جان هاپکینز، می گوید: «هیچ مدرک علمی در مورد اینکه چه زمانی از روز برای دوش گرفتن بهتر است، وجود ندارد. بنابراین اساساً هر کسی می تواند برای خودش تصمیم بگیرد. اما اگر از آکنه یا حساسیت به موهای حیوانات رنج می برید یا مستعد عوارض پوستی هستید، باید بعد از فعالیت بدنی شبانه دوش بگیرید. این کار باکتری ها را از بین می برد و از لکه های پوستی جلوگیری می کند.»

در همین حال، متخصصان دوش گرفتن در شب را برای افرادی که سبک زندگی فعال دارند یا در محل کار زیاد عرق می کنند، توصیه می کنند.

معمولاً شستن موها هر دو روز یکبار کافی است، مخصوصاً اگر موهای شما نازک و مستعد چرب شدن باشد. همچنین شستشوی شبانه برای پوست های خشک بهتر است. زیرا در شب به راحتی می توان لایه محافظ پوست را ترمیم کرد.

اما آیا با دوش آب گرم بهتر می خوابید؟

یک مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی و فیزیولوژی شغلی (ژورنال اروپایی فیزیولوژی کاربردی و فیزیولوژی شغلی) نشان می دهد که دوش آب گرم قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

به گفته روانشناسان، آب داغ تنش را از بین می برد و به کاهش استرس کمک می کند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما برای کسانی که مشکل به خواب رفتن یا ماندن در خواب دارند، دوش آب گرم در عصر ممکن است گزینه خوبی باشد.

با این حال، دوش صبحگاهی مزایای خود را نیز دارد. گردش خون را بهبود می بخشد و برای روز به شما انرژی می دهد. دمای آب سردتر نیز گردش خون را تحریک می کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که دوش آب سرد می تواند سیستم ایمنی را بهبود بخشد زیرا بدن سلول های ایمنی بیشتری را از طریق سرما تولید می کند. با این حال، این هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.

به هر حال، هر دو حمام صبح و عصر فواید خود را دارند، بنابراین باید روتین خود را با نوع پوست خود تطبیق دهید.

دیدگاهتان را بنویسید