چگونه افسردگی دوران بارداری را درمان کنیم؟


197cfa54-94df-469d-b123-f40e4f458271

بارداری زمانی است که استرس فراز و نشیب های خود را دارد. این دوره می تواند با غم و اندوه و افسردگی برای یک زن باردار همراه باشد که اغلب به سلامت کودک خود فکر می کند. گاهی اوقات این تغییر خلق و خو می تواند به دلیل نوسانات هورمونی باشد، اما همیشه اینطور نیست. افسردگی در دوران بارداری بیشتر از افسردگی پس از زایمان است و از هر 10 زن باردار 1 نفر را مبتلا می کند. درمان افسردگی در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا در صورت عدم درمان می تواند بر رابطه مادر و نوزاد تاثیر بگذارد.

متأسفانه، این دیدگاه اغلب ما را در زمان شروع بارداری غرق می کند. اهمیت این سوال ما را بر آن داشت تا به بحث افسردگی دوران بارداری و بهترین راه های درمان آن بپردازیم.

افسردگی در بارداری چیست؟

افسردگی بارداری که به عنوان افسردگی دوران بارداری نیز شناخته می شود، یک اختلال خلقی است که تفاوت چندانی با افسردگی بالینی ندارد. اختلالات خلقی در اثر تغییراتی در مغز ایجاد می شود و یک بیماری بیولوژیکی محسوب می شود. در طول بارداری، بدن زن تحت یک سری تغییرات هورمونی قرار می گیرد که بر مواد شیمیایی در مغز تأثیر می گذارد. این مواد شیمیایی موادی هستند که می توانند به طور مستقیم بر خلق و خو تأثیر بگذارند و باعث اضطراب و افسردگی شوند.

علائم افسردگی در دوران بارداری چیست؟

علائم افسردگی بارداری علائمی هستند که اگر بیش از دو هفته طول بکشد، در دوران بارداری توسط روانشناس متخصص تشخیص داده می شود. اولین علامتی که ممکن است در این دوره ظاهر شود غمگینی مداوم است. سپس، مشکل در تمرکز یا عدم تمرکز از دیگر علائمی است که ممکن است رخ دهد. اختلال خواب یکی از علائم افسردگی است که در افسردگی زنان باردار نیز بروز می کند، در این دوران ممکن است زیاد یا کم بخوابند. یکی دیگر از علائم رایج افسردگی در بارداری از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که معمولاً از آنها لذت می بریم. افکار مکرر مرگ، خودکشی و ناامیدی، اضطراب، احساس گناه و بیهودگی و تغییر در عادات غذایی از دیگر علائم افسردگی در دوران بارداری هستند.

خطرات افسردگی در دوران بارداری چیست؟

افسردگی دوران بارداری باید درمان شود. در صورت عدم درمان، این اختلال می تواند به طور دائم در مادر باقی بماند و نوزاد او را تحت تاثیر قرار دهد. از عوارض عدم افسردگی در دوران بارداری می توان به رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل، سیگار کشیدن و حتی خودکشی اشاره کرد. الکل و سیگار می تواند منجر به زایمان زودرس و زایمان زودرس در دوران بارداری شود. این مشکلات و عوارض نشان می دهد که درمان این اختلال چقدر اهمیت دارد.

بهترین راه های درمان افسردگی در دوران بارداری

آنچه تاکنون خوانده ایم به ما نشان داده است که باید به دنبال بهترین و کم خطرترین راه های درمان افسردگی در دوران بارداری باشیم. مطالعات نشان می دهد که داروهای ضد افسردگی می توانند بر نوزادان تأثیر بگذارند، بنابراین مصرف این داروها باید با احتیاط شدید و تجویز تجویز شود. لازم به ذکر است که مصرف داروهای ضد افسردگی تنها راه درمان این بیماری نیست و راه های بهتر و کم خطرتری برای درمان آن وجود دارد.

مراجعه به روانشناس و روانپزشک اولین قدمی است که برای درمان افسردگی در این دوران باید بردارید. روانشناس متخصص با آگاهی کامل از روند درمان افسردگی در دوران بارداری می تواند به شما کمک کند این دوران را با خیال راحت پشت سر بگذارید و سلامت خود و کودکتان را تضمین کند. اینکه پزشک در دوران بارداری برای زنان داروهای ضد افسردگی تجویز کند یا نه، به شدت بیماری بستگی دارد. در اینجا چند راه برای بهبود افسردگی در دوران بارداری، علاوه بر مراجعه به پزشک و مصرف دارو آورده شده است.

من به سفر می روم

هیچ چیز بیشتر از یک سفر نمی تواند روحیه مادر باردار را تغییر دهد. متأسفانه مشاهده می شود که برخی از افراد در دوران بارداری از ترس آسیب رساندن به نوزاد مدام در خانه می مانند و اصلا به مسافرت نمی روند. کافی است به سایت بازان بریم مراجعه کنید تا با ده ها پیشنهاد ارزان و مفید برای سفرهای داخلی و خارجی آشنا شوید. سفر همیشه گران نخواهد بود و می توانید با کمترین هزینه و حتی با یک سفر حال و هوای خود را تغییر دهید. ماندن بیش از حد در خانه در دوران بارداری می تواند افسردگی را بدتر کند.

دکوراسیون خود را تغییر دهید

اگر به دلایلی نمی توانید سفر کنید و مجبورید در خانه بمانید، سعی کنید فضای خانه خود را از حالت معمول تغییر دهید و چیز جدیدی در آن ایجاد کنید. با خرید پوسترهای جدید برای دیوار و پارکت، تعویض پرده، کاغذ دیواری، تعویض مبلمان و ده ها روش دیگر می توانید دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید. این تغییر دکوراسیون چقدر شامل وسایل خانه می شود بستگی به بودجه ای دارد که مایلید برای آن هزینه کنید. شما می توانید با مشاهده انواع پوستر دیواری طرح مورد نظر خود را انتخاب و سپس اقدام به خرید نمایید.

لوازم کودک بخرید

با این حال، خرید لوازم جانبی کودک یک امر ضروری است و بهتر است لوازم جانبی کودک را قبل از تولد نوزاد خریداری کنید. خرید سیسمونی نوزاد می تواند تاثیر زیادی بر روحیه مادر باردار داشته باشد. لوازم جانبی مورد استفاده برای نوزادان معمولا رنگارنگ هستند و می توانند روحیه آنها را تقویت کنند. اگر کودک شما اتاق خواب خود را دارد، می توانید این اتاق را طراحی کنید و دکوراسیون اتاق را همانطور که همیشه در ذهن داشته اید بسازید.

به موسیقی سرگرم کننده گوش دهید

موسیقی شاد یک درمان عالی برای افسردگی دوران بارداری است. می توانید در طول روز و در حین انجام کارهای خانه به موسیقی سرگرم کننده گوش دهید. سعی کنید زیاده روی نکنید، زیرا این خود می تواند مشکل ساز شود.

در مورد بارداری و زایمان بخوانید

اضطراب یکی از دلایل افسردگی است. اضطراب می تواند به دلایل مختلفی از جمله ترس از دست دادن فرزند و ترس از تربیت نادرست در مادر ایجاد شود. داشتن کتابی در زمینه زایمان و بارداری دانش شما را در این زمینه افزایش می دهد و ترس شما را از بین می برد. اگر تصور نادرستی از چیزی داشته باشیم، به دلیل تصورات غلط ما از اتفاقاتی که هرگز رخ نخواهد داد می ترسیم و ما را افسرده می کند.

ورزش

تقریباً برای همه ثابت شده است که ورزش در دوران بارداری نباید به طور کامل لغو شود، بلکه باید به طور متعادل دنبال شود تا برای مادر مفید باشد. ورزش سطح سروتونین را در انسان تنظیم می کند و این ماده می تواند سطح شادی را افزایش دهد. ورزش همچنین هورمون استرس کورتیزول را در بدن کاهش می دهد که هر دوی اینها می توانند افسردگی در دوران بارداری را بهبود بخشند.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

غذا بر نوسانات خلقی تأثیر می گذارد. رژیم های غذایی سرشار از کافئین، شکر، کربوهیدرات های فرآوری شده و مکمل های مصنوعی کم پروتئین می تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی شود. شما باید سعی کنید از غذاهای مغذی، سالم و مفید استفاده کنید.

استراحت کافی داشته باشید

یکی از مواردی که می تواند به تشدید افسردگی یا حتی ایجاد افسردگی کمک کند، کم خوابی است. کمبود خواب توانایی شما را برای مقابله با استرس کاهش می دهد. داشتن برنامه خواب منظم می تواند به بهبود افسردگی در دوران بارداری کمک کند. می توانید ساعت خواب خود را طوری تنظیم کنید که در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و در ساعت خاصی از خواب بیدار شوید.

از داروها و داروهای اضافی استفاده کنید

در ابتدا به این نکته اشاره کنم که این کار باید با تجویز پزشک انجام شود و استفاده خودسرانه از داروهای گیاهی می تواند به مادر و نوزاد آسیب برساند. استفاده از داروهای گیاهی می تواند در رفع افسردگی زنان باردار مفید باشد. این داروها معمولا سطح سروتونین را افزایش می دهند و باعث شادی می شوند. نوشیدنی های ضد استرس نیز می توانند در این دوران مفید باشند. طب سوزنی همچنین می تواند به درمان افسردگی در دوران بارداری کمک کند. با حضور متخصص می توان از فواید این دارو برای درمان افسردگی دوران بارداری استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید