چگونه بر غم دوری از خانواده غلبه کنیم؟


بسیاری از افراد پس از دوری از خانه و خانواده احساس غربت می کنند. افرادی که برای تحصیل، کار یا دلایل دیگر مهاجرت می کنند نیز این نوع غم را تجربه کرده اند. پس از از دست دادن یکی از عزیزان، ممکن است این نوع غم و اندوه و گاهی اوقات افسردگی را تجربه کنید. در این مقاله به بیان علائم دلتنگی و دوری از خانواده در یک جوان ایرانی می پردازیم و به درمان آنها می پردازیم.

علائم بی خانمانی چیست؟

افرادی که از خانه و خانواده دور می شوند معمولاً به دلیل عدم حمایت خانواده از افسردگی رنج می برند. در این صورت دچار اضطراب و افسردگی زیادی می شوند.

♦ فردی که از دلتنگی رنج می برد نمی تواند به طور منظم کار خود را انجام دهد و در کارش تاخیر وجود دارد.

♦ عزت نفس بسیار پایینی دارد و از انجام کارهای مدرسه یا دانشگاه امتناع می کند.

♦ فرد در انجام کارهای روزانه بسیار استرس دارد، تمرکز خود را از دست می دهد و به فردی پرخاشگر تبدیل می شود.

♦ حتی در برخی موارد دلیل رفتارش را نمی داند!

♦ کمتر یا بیشتر از حد معمول غذا بخورد، به طور کلی عادات رفتاری او تغییر کرده و مانند قبل نیست. او حتی بیشتر عصبانی می شود.

راهکارهای مهم برای غلبه بر غم غربت

برای اینکه در طول روز به درستی کار کنید، باید بر غم دوری از خانواده یا غم از دست دادن عزیزانتان غلبه کنید تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. در ادامه راه حل های لازم را به شما می دهیم تا بتوانید با چنین ناراحتی هایی مقابله کنید.

عکس های خانوادگی را نگه دارید

می توانید عکس های خانوادگی یا هر نوع هدیه ای که شما را با خانواده مرتبط می کند را برای چند دقیقه ذخیره کنید و هر از چند گاهی به آن نگاه کنید. اما مطمئن شوید که عناصر جدید دارید و بین عناصر قدیمی و جدید تعادل برقرار کنید.

فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید

هر فردی در زندگی شخصی خود به فعالیت هایی می پردازد که به آنها علاقه دارد، در کلاس موسیقی ثبت نام می کند یا به ورزشگاه می رود، در مراسم مذهبی و فرهنگی شرکت می کند و غیره. حتی اگر از خانواده خود دور هستید، می توانید این فعالیت ها را ادامه دهید تا حس ارتباط خود را با خانواده تقویت کنید و بتوانید غم دوری از آنها را تحمل کنید.

با دیگران صحبت کنید

وقتی احساس دلتنگی می کنید، بهتر است با یک دوست، مشاور یا فردی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید. هرگز فکر نکنید که مشاوره دادن به دیگران نشانه ضعف شماست، بلکه اگر بتوانید در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کنید، نشانه قدرت شماست. زیرا می توانید به دوستان خود بگویید که در درون شما چه می گذرد.

ورزش کنید یا به باشگاه بروید

اگر در خانه ورزش می کنید یا به باشگاه می روید، علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، می توانید از خود در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کنید. همچنین باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. اگر با دیگران ارتباط برقرار کنید، افسردگی ناشی از بی خانمانی را در شما کاهش می دهد و به فردی فعال در زندگی تبدیل می شوید.

درمان تخصصی را ادامه دهید

اگر نتوانید به تنهایی از پس موقعیت جدید برآیید، نمی توانید خلق و خوی خود را حفظ کنید یا فعالیت هایی را که از آن لذت می برید انجام دهید. اگر نمی توانید زندگی دلخواه خود را داشته باشید و همچنان از افسردگی مزمن ناشی از دوری از خانواده رنج می برید، به یک درمانگر مراجعه کنید. چنین فردی با ارائه راهکارهای مفید باعث می شود در زندگی به گونه ای عمل کنید که دچار ناراحتی های طولانی و مزمن نشوید و بتوانید روحیه خود را بالا ببرید و خوب زندگی کنید.

غذاهای محلی بخورید

اگرچه ممکن است ناخودآگاه غذاهایی را که در آن کشور قبلی خورده اید تنگ کنید یا به بوی غذای مادرتان و غذاهایی که در کنار خانواده از آن لذت می بردید فکر کنید. اما بهتر است این نوع نوستالژی ها را کنار بگذارید و با خوشحالی از غذاهای محلی و جدید مستقل شوید. در این صورت کم کم حال و هوای مناسب را پیدا می کنید و از غذاهای جدید لذت می برید.

راهکارهای لازم برای غلبه بر افسردگی ناشی از زندگی روزمره را اینجا بخوانید:

رهایی از افسردگی ناشی از زندگی روزمره

شرمنده و گناهکار نباش

اگرچه گفتیم بهتر است غذاهای محلی را امتحان کنید و تا حدودی افکار گذشته را از ذهن خود دور کنید، اما رفتن به پاتوق های مهاجرتی و پیدا کردن دوستان جدید و چت کردن ایرادی ندارد. در چنین مکان هایی می توانید به موسیقی سنتی خود گوش دهید، از غذاهایی که در گذشته می خوردید استفاده کنید یا هر کاری که باعث خوشحالی شما می شود را انجام دهید. اصلا نباید ازش خجالت بکشی. سازگاری با فرهنگ و شرایط جدید زمان می برد و باید کم کم با این مشکل کنار بیایید و از افسردگی مزمن جلوگیری کنید.

فاصله کم از شبکه های مجازی

شاید بهتر باشد از شبکه های مجازی دوری کنید. در واقع، شما ممکن است در کشور قبلی خود دوستان زیادی داشته باشید که با آنها قرار ملاقات داشتید و خیلی همدیگر را دوست داشتید. آنها عکس ها و علایق خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. اگر به طور مداوم به آنها سر بزنید، باعث ناراحتی شما می شود و احساس نوستالژی را در شما افزایش می دهد. پس زمان محدودی را در طول روز برای این شبکه ها در نظر بگیرید و فعال باشید. هرگز دلتان را از دست ندهید، می توانید یک زندگی خوب را در یک مکان جدید شروع کنید، مطمئن باشید که دوستان شما نیز منتظر هستند تا شما را خوشحال ببینند.

سفر را از دست ندهید

سعی کنید در مورد کشف مکان های جدید در کشور میزبان هیجان زده شوید. در واقع، با دوستان خود جلساتی ترتیب دهید و به مکان های جدید سفر کنید. اگر نمی توانید در مناطق اطراف سفر کنید، می توانید آخر هفته ها را با دوستان خود بگذرانید و از مکان های جدید دیدن کنید. وقتی با دوستانتان هستید، هرگز سعی نکنید از دلتنگی که این روزها شما را فرا گرفته صحبت کنید. بلکه جاذبه های جدید را کشف کنید و اشتیاق زیادی از خود نشان دهید.

برنامه روزانه منظمی داشته باشید

سعی کنید علاوه بر تعیین زمان خواب، برنامه منظمی در طول روز داشته باشید. مطمئن باشید هرچه کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد و در عین حال از عملکرد خود لذت خواهید برد.

نحوه درمان حمله عصبی را در این مقاله بخوانید:

فروپاشی عصبی چیست؟

ایجاد تعادل در زندگی

تعادل مناسبی بین کار، استراحت و تفریح ​​ایجاد کنید. هرگز سعی نکنید شبانه روز کار کنید و خود را تحت فشار قرار دهید زیرا در این صورت خیلی زود خسته می شوید و توانایی بدنتان از بین می رود. اما فراموش نکنید که زمانی را برای استراحت یا تفریح ​​اختصاص دهید، بیرون بروید، به باشگاه بروید یا دوستان خود را ببینید.

آخرین کلمه

سعی کنید یک مهارت جدید یاد بگیرید، در این صورت می توانید انگیزه کافی برای ادامه زندگی داشته باشید. در نتیجه فعالیت های روزانه را با اشتیاق بیشتری انجام می دهید.

به یاد داشته باشید که همیشه می توانید از دیگران کمک بگیرید. حتی اگر مهاجرت کنید و در یک کشور ناشناخته باشید، باز هم افرادی هستند که می توانند با شما همدردی کنند و یکدیگر را تشویق کنند.

اگر شما عزیزان افسردگی ناشی از دوری از خانواده را تجربه کرده اید و توانسته اید بر آن غلبه کنید، می توانید پیام خود را در قسمت آخر مقاله بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید