2 غذای خوشمزه برای تقویت حافظه


تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف برخی مواد غذایی از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و همچنین ایجاد آسیب های عصبی جلوگیری می کند.در این مقاله 2 غذای خوشمزه برای تقویت حافظه را به شما معرفی می کنیم.

نگهداری حافظه یک کار روزانه است. مطالعه، انجام بازی های فکری، فکر کردن و البته ورزش، سنگ بنای اصلی حفظ حافظه ما هستند. اما یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در حفظ حافظه، رعایت نکات تغذیه ای و اهمیت غذا است.

اصطلاحات علمی در این زمینه دقیق و طبقه بندی شده است. بر اساس گزارش های علمی، رژیم غذایی نامتعادل سرشار از قند و چربی های مضر باعث از دست دادن حافظه می شود. در عوض، یک رژیم غذایی سالم و متنوع از حافظه مراقبت می کند. در این راستا، برخی غذاها متحدان قوی و قابل اعتمادی محسوب می شوند.

2 غذای خوشمزه برای تقویت حافظه
2 غذای خوشمزه برای تقویت حافظه

ماهی چرب حافظه را بهبود می بخشد

امگا 3 در خط مقدم حفظ حافظه است. این اسیدهای چرب غیراشباع در ماهی های چرب (ساردین، سالمون، تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و غیره) و همچنین در روغن های گیاهی (کلزا، گردو، دانه کتان و غیره) یافت می شوند. پس از مصرف این غذاها، DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) و EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) را به مغز می‌رسانند. همان مولکول های اساسی که برای تولید نورون ها و رشد مناسب مغز در دوران کودکی کارآمد و مهم هستند.

به این ترتیب نقش محافظتی دارند و از عملکرد مغز حمایت می کنند. سوفی لای، مدیر آزمایشگاه NutriNeurO (INRA، دانشگاه بوردو) در این رابطه می‌گوید: «چندین مطالعه اپیدمیولوژیک نشان داده‌اند که مصرف هفتگی ماهی‌های روغنی با کاهش زوال شناختی مرتبط است و افراد را از ابتلا به زوال عقل مانند بیماری آلزایمر محافظت می‌کند. . “

همچنین نشان داده شده است که افرادی که رژیم غذایی بدون امگا 3 دارند، مقادیر کمتری DHA در مغز خود دارند، به خصوص در سطح هیپوکامپ، که محل اصلی حافظه در مغز است. در نتیجه ارتباط بین نورون ها مختل شده و منجر به از کار افتادن حافظه خواهد شد.

این متخصص فرانسوی می افزاید: همچنین مشخص شده است که این اسیدهای چرب باعث کاهش پدیده های التهابی مضر برای مغز می شوند.

همچنین مصرف روزانه 250 میلی گرم DHA و 250 میلی گرم EPA برای مراقبت از مغز توصیه می شود. این نیاز با خوردن حداقل دو بار در هفته کمی ماهی چرب برطرف می شود. البته خوردن سالادهایی که با کمی روغن نباتی مکمل هستند و همچنین خوردن انواع مغزها به تامین روزانه این مواد کمک می کند.

2 غذای خوشمزه برای تقویت حافظه
2 غذای خوشمزه برای تقویت حافظه

کاکائو حافظه فعال را تحریک می کند

برای تقویت بیشتر حافظه خود بدون احساس گناه یا گناه، یک تکه شکلات همراه دسر یا قهوه خود بخورید. نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که کاکائو در واقع حافظه فعال را تحریک می کند، حافظه ای که به ما امکان می دهد یک محاسبه ذهنی انجام دهیم یا یک شماره تلفن را به خاطر بسپاریم. شکلات حتی می تواند کاهش طبیعی حافظه را در افراد 50 تا 70 ساله با بهبود عملکرد نواحی خاصی از مغز معکوس کند.

همه این فواید به پلی فنول هایی به نام فلاونوئیدهای موجود در دانه های کاکائو نسبت داده می شود. موادی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که از مغز و به خصوص رگ های خونی عبوری از آن محافظت می کند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف یک تکه کوچک شکلات تلخ یا حدود 6 گرم از آن در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند سکته مغزی و همچنین اختلالات مرتبط با تسریع زوال شناختی را 20 تا 40 درصد کاهش می دهد. و برای کسانی از شما که واقعا شکلات دوست ندارند، نگران نباشید! میوه ها و سبزیجات نیز از نظر پلی فنول بسیار غنی هستند.

در این راستا، مطالعه دقیقی بر روی تعدادی از داوطلبان انجام شد. در این مطالعه 37 داوطلب 50 تا 69 ساله به دو گروه تقسیم شدند. 19 نفر از آنها یک نوشیدنی کاکائو حاوی 900 میلی گرم فلاونول در روز مصرف کردند، گروه دیگر رژیم غذایی مشابهی داشتند، با این تفاوت که نوشیدنی آنها حاوی مقدار بسیار کمتری فلاونول (10 میلی گرم) بود. این آزمایش حدود 3 ماه به طول انجامید.

در پایان مطالعه، به داوطلبان تست حافظه داده شد که شامل شناسایی اشکال انتزاعی بود که مدت کوتاهی قبل به آنها ارائه شده بود. گروهی که بیشترین مصرف کاکائو را داشتند به طور متوسط ​​0.6 ثانیه سریعتر از گروه دیگر واکنش نشان دادند.

اگر یک شرکت‌کننده در شروع مطالعه حدود 60 سال سن داشت، پس از سه ماه حافظه‌ای معادل سی یا چهل سال داشت. و محققان این تقویت حافظه را به افزایش جریان خون در بخشی از مغز که در آن از دست دادن حافظه رخ می دهد، به نام شکنج دندانه دار نسبت می دهند.

با این حال، طبیعی است که شکلات را برای بهبود حافظه خود سرزنش نکنید، حتی اگر آن را دوست داشته باشید. زیرا مصرف زیاد شکلات منجر به افزایش قند و چربی خون می شود. بنابراین سعی کنید مقدار کمی شکلات تلخ را در رژیم غذایی متعادل خود بگنجانید.

همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید