4 نکته مهم برای شروع یک سفر سالم و ایمن به نوروز


تست دمای طبیعت

اگر شما یا خانواده تان قصد سفر به نوروز را دارید حتما این پست را ذخیره کنید یا برای دوستان و اقوام خود بفرستید انشاالله سفری خوش و بی خطر.

قبل از شروع پست، بهار بر شما و خانواده محترمتان مبارک باد. و سالی پر از سلامتی و مهربانی و برکت و خاطره خوب در راه است و امیدواریم از همان بدو تولد ما را از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید!

فهرست

پنهان شده است

1
تدابیر و توصیه های لازم برای سفر سالم و ایمن

1.1
چمدان خود را به درستی برای سفر ببندید!

1.2
قبل از خروج از خانه و شروع سفر نوروزی، مراقب باشید…

1.3
از قبل به رژیم غذایی خود فکر کنید

1.4
در طول سفر، بدن شما باید به مقدار کافی آب برسد…

2
تدابیر پیشگیری از بیماری های شایع در سفرهای نوروزی

تدابیر و توصیه های لازم برای سفر سالم و ایمن

برای شروع یک سفر خوب، این نکات را در نظر داشته باشید:

چمدان خود را به درستی برای سفر ببندید!

  • دستکش یکبار مصرف و کیسه زباله داشته باشید و هر جا که نشستید اطرافتان را تمیز کنید و یاد بگیرید که زباله ها را بیرون نریزید تا طبیعت با شما باشد.
  • قبل از رفتن، وسایل زیر را بسته بندی کنید و همراه خود ببرید تا در صورت بروز بیماری یا مشکلی، خدای ناکرده برای شما مناسب باشد:
  1. بسته آب نبات
  2. زنجبیل را کمی آسیاب کنید
  3. شوید کمی خشک است
  4. کمی عرق نعنا
  5. پونه کوهی
در سفر به نوروز چه چیزهایی همراه داشته باشیم؟
در سفر به نوروز چه چیزهایی همراه داشته باشیم؟
  • کمی عسل و لیمو تازه
  • Flixweed
  • بابون
  • انجیرهای خشک شده
  • خمی گل
  • عناب
  • آویشن و نعناع

قبل از خروج از خانه و شروع سفر نوروزی، مراقب باشید…

  • به پاکسازی بدن از مواد نامناسب و رفع یبوست (مدتی قبل از سفر) توجه ویژه داشته باشید.
  • وضعیت تاج، مراکز درمانی و محل اقامت در شهر مقصد را بررسی کنید.
  • هنگام خروج از خانه بلافاصله غذا نخورید.
  • با شکم پر ماشین نروید.
  • از خوردن و آشامیدن زیاد در حین ورزش (حرکت زیاد غذا در بدن، سوء هاضمه و نفخ) خودداری کنید.
  • داشتن
  • در صورت امکان با ماشین شخصی سفر کنید.
  • در صورت امکان یک پتو / ملافه / لوازم بهداشتی تمیز و حتی روکش صندلی توالت همراه داشته باشید.

از قبل به رژیم غذایی خود فکر کنید

  • در صورت امکان غذا همراه خود ببرید یا غذای تازه بسته بندی شده خریداری کنید.
  • غذاهای خوب پخته شده را با غذاهای خام جایگزین کنید.
  • غذای سالم، سبک و به راحتی هضم کنید.
  • تنقلات سالم بیشتری مانند بادام، انجیر خشک، ذرت بو داده، میوه های خشک و غیره بخورید.
  • از پرخوری و پرخوری خودداری کنید.
نکات مهمی که در سفر به نوروز باید رعایت کنید
نکات مهمی که در سفر به نوروز باید رعایت کنید
  • از جانب مصرف بالا از غذاهای غلیظ، سرخ شده و فست فودها، شیرینی ها، خامه و چربی ها، نوشابه ها و سس ها خودداری کنید.
  • غذاهای آبکی مانند سوپ و خورش بیشتر مستعد فساد هستند!
  • در سفر از غذاهای نیمه خشک و کم رطوبت مانند کتلت و لوبیا استفاده کنید.
  • از گوشت و کباب کمتر استفاده کنید.
  • هنگام غذا خوردن از لیمو و پرتقال استفاده کنید.
  • از خوردن سالاد و سبزیجات در رستوران ها خودداری کنید.
  • همچنین غذاهایی را که مدت زیادی از یخچال خارج شده اند دور بریزید.

در طول سفر، بدن شما باید به مقدار کافی آب برسد…

  • یک بطری تمیز را با آب لوله کشی پر کنید و با خود ببرید.
  • پس از رسیدن به مقصد، مقداری از آبی را که با خود برده اید مخلوط کرده و بنوشید تا از ذوب شدن آب جلوگیری کنید.
  • اگر به آب سالم دسترسی ندارید، قبل از نوشیدن آن را یک دقیقه بجوشانید.
  • برای پیشگیری از بیماری های منتقله از طریق آب ناسالم، ترشی سیر و ترشی پیاز مفید است.
  • از بیرون یخ نخرید.
  • نوشیدنی های گازدار را در هواپیما ننوشید (فشار هوا، انبساط هوا در سلول ها و اثرات نامطلوب بر دستگاه گوارش)

تدابیر پیشگیری از بیماری های شایع در سفرهای نوروزی

اگر در سفر یا سفر نوروزی خود با مشکلات زیر مواجه شدید، این نکات مفید است، اما اگر این اقدامات بهبود نیافت و مشکل تشدید شد، حتما به نزدیکترین درمانگاه شهر مقصد مراجعه کنید:

  • بینی خود را با آب نمک یا سالین گرم و رقیق غرغره کنید یا بشویید
  • مصرف دمنوش های ساده مانند آویشن، بابونه، نعناع و … (روزی یک بار)
  • آب لیمو و عسل را در صبح برای صبحانه مصرف کنید
  • ماشین گرفتگی: با شکم پر سفر نکنید و قبل از حرکت یک عدد سیب یا یک فنجان دمنوش نعناع بخورید یا کمی رب انار یا کمی آب پرتقال با آب مصرف کنید.
  • خستگی و درد عضلانی یا کبودی و کبودی: روغن مالی و ماساژ بدن در حمام و قبل از غذا با روغن بنفشه (اگر در مکان گرم هستید) و روغن بابونه (اگر در سرما هستید)
  • زخم در قسمتی از بدن: مقداری عسل روی آن بگذارید و قبل از رسیدن به مرکز درمانی روی آن را با یک حوله یا باند تمیز بپوشانید
اقداماتی برای پیشگیری از بیماری های رایج در سفر
اقداماتی برای پیشگیری از بیماری های رایج در سفر
  • اسهال: چای بابونه و آویشن / مقداری برنج ساده با سماق / پرهیز از غذاهای چرب و سنگین
  • حالت تهوع: کمی گلاب را با آب و شکر یا عسل مخلوط کنید و به تدریج میل کنید / کمی چای زنجبیل
  • اسیدها و مسمومیت ها: نوشیدنی پونه کوهی و آب نبات
  • گرفتگی عضلات: بنوشید یا پلو شوید
  • نفخ و سوء هاضمه: عصاره نعناع فلفلی
  • یبوست: کمی خاکستر با آب گرم با معده خالی و/یا انجیر خیس شده دو ساعت و نیم قبل از هر وعده غذایی

اگر قصد سفر به نوروز را دارید، اول سفر سالم و پناه بردن به خداوند متعال و دوم اینکه بکرترین و خلوت ترین مناطق ممکن را برای سفر به مکان های شلوغ انتخاب کنید، زیرا ویروس تاج حدودی در محیط باقی می ماند. 3 ساعت بمانید و یادتان نرود نکات بالا را فراموش نکنید تا خدای ناکرده مشکل یا تاج خاصی نداشته باشید.

منبع:

با تشکر از:

  • دکتر الهام اختری
  • دکتر الهام پارسا
  • دکتر گلمرضا کردافشاری

تست دمای طبیعت

دیدگاهتان را بنویسید