7 ماده غذایی برای درمان از دست دادن حافظه


تست مزاج

بر اساس متون طب سنتی، از دست دادن حافظه و اختلالات ذهنی ناشی از سرما، رطوبت یا خشکی در پشت مغز است. بنابراین درمان مبتنی بر اصلاح خلق و خوی مغز است و بر این اساس طب سنتی تدابیری برای حفظ سلامت (بهداشت) و درمان های مختلفی برای کاهش حافظه ارائه می کند.

برخی از عواملی که باعث از دست دادن حافظه می شوند و باید از آنها دوری کنید

  • قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا یا ناراحت کننده
  • تماس جنسی بیش از حد
  • انجام فعالیت های شدید همراه با خستگی
  • اختلالات خواب مانند خواب نامنظم همراه با بی خوابی و بی خوابی
  • خواب در طول روز، به خصوص هنگام غروب آفتاب
  • حمام کردن با آب خیلی گرم یا خیلی سرد و مصرف مشروبات الکلی
  • همچنین باید مصرف گاز، سیر و پیاز خام، کاهو، تره فرنگی، شاهی، غذاهای اسیدی مانند سرکه سیب، پنیر، گشنیز، پیاز خام، لوبیا و عدس را محدود کنید.

عوامل تقویت کننده مغز و افزایش حافظه

  • گلهای معطر
  • گوش دادن به صداهای زیبا
  • شرکت در مباحث علمی و به ویژه تدریس متناسب با توانایی های علمی خود که در تقویت حافظه موثر است.

مواد غذایی برای مبارزه با کاهش حافظه

1. فرنی با پودر بادام دشمن از دست دادن حافظه است

عناصر

فرنی با پودر بادام
فرنی با پودر بادام

شیوه آماده سازی:

در قابلمه ای آرد برنج را به تدریج در یک کیلوگرم شیر تازه سرد بریزید و کاملا مخلوط کنید تا مایعی یکدست و یکدست به دست آید سپس بادام پوست کنده و آسیاب شده را اضافه کنید (می توانید از بادام فیله شده نیز به همین ترتیب استفاده کنید) یا له کنید. کمی تا زمانی که له شوند) و هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

سپس گاز را روشن کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا مایع غلیظ شود و گلوله نشود. وقتی روی گاز خوب به جوش آمد و چند بار جوشید گلاب و هل رنده شده را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید (بعد از ریختن گلاب و هل بعد از یک بار هم زدن از روی حرارت بردارید تا عطر گلاب و هل گرفته نشود. ناپدید می شوند).

حالا آماده کشیدن داخل ظرف است و روی آن را با خلال پسته و بادام تزئین می کنیم.

2. فالوده سیب ساده اما خوشمزه

شیوه آماده سازی:

یکی دیگر از مواد غذایی که برای مقابله با کاهش حافظه مفید است آب سیب است. ابتدا یک سیب رسیده شیرین را بدون پوست رنده کنید و سپس:

اگر غذایی با مزاج گرم و مرطوب (خونساز و آرام بخش) می خواهید، یک قاشق غذاخوری گلاب یا آب پرتقال، کمی زعفران و در صورت تمایل کمی عسل اضافه کنید.

اگر می‌خواهید مزه فالوده‌تان کمی خنک‌تر شود (تشنگی و خشکی را برطرف می‌کند)، مقداری تخم‌مرغ به آن اضافه کنید.

بهتر است این فالود را حدود دو ساعت بعد از غذا میل کنید.

3. با از دست دادن حافظه خداحافظی کنید

عناصر:

  • آرد سفید: ۱ پیمانه یا ۱۵۰ گرم
  • شکر: 1 فنجان یا 210 گرم
  • آب: 1/2 فنجان
  • سیب: 3 عدد متوسط
  • کره: 50 گرم
  • کره مایع: 1/3 فنجان
  • کبوتر: 1/4 فنجان
  • زعفران: به مقدار لازم
حلوای سیب
حلوای سیب

شیوه آماده سازی:

ابتدا سیب ها را پوست بگیرید و رنده کنید. آرد را الک کرده و در تابه بریزید. آرد را با حرارت ملایم ثابت تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود. تیره بودن حلوا بستگی به مقدار آرد شما دارد و هر چه بیشتر سرخ کنید رنگ حلوا تیره تر می شود. آرد پخته شده را الک کنید.

سیب رنده شده را حدود 1 پیمانه رنده کرده و در قابلمه ریخته و شکر و آب را اضافه کرده و روی اجاق بگذارید. وقتی شکر آب شد زعفران پخته شده را بعد از 2-3 دقیقه گلاب را اضافه کنید و وقتی 1-2 دقیقه جوشید از روی حرارت بردارید. شربت زیادی روی آتش نزنید وگرنه حلوا خشک می شود.

آرد سرخ شده را با کره و روغن مایع در تابه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا کره در حلوا آب شود. سپس شربت آماده شده را کم کم به مواد اضافه می کنیم و مدام هم می زنیم تا حلوا شکل خودش را بگیرد و آب اضافی آن خارج شده و به اصطلاح گهواره شود. حلوای داغ را در ظرف ریخته و به شکل دلخواه در می آوریم و با خلال پسته و بادام تزئین می کنیم.

4. شیر بادام مغذی و سالم

عناصر:

  • مغز بادام: 20 عدد
  • اب: یک فنجان
  • عسل یا خرما: به میزان لازم

شیوه آماده سازی:

می‌توانیم بادام‌ها را از شب قبل در آب خنک خیس کنیم و سپس پوست آن را جدا کرده یا با آب جوش بپوشانیم و بعد از 15 دقیقه پوست آن را جدا کنیم. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از خرما، هسته آن را بردارید. بادام های پوست کنده را با آب و کمی عسل یا خرما در مخلوط کن بریزید تا آماده شود.

5. شیر فندق حتما امتحان کنید!

عناصر:

  • فندق: 20 عدد
  • اب: یک فنجان
  • عسل یا خرما: به میزان لازم

طرز تهیه شیر فندق درست مانند شیر بادام است.

6. شربت سیب یا گلابی جوشانده عالی

عناصر:

  • آب سیب: ۲ پیمانه
  • شکر: ۲ پیمانه
  • آب: 2 لیوان
  • آب لیمو: 1/2 قاشق چایخوری
  • گلاب: 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران آب پز: به مقدار لازم
  • میخک: 3 عدد
  • چوب دارچین: 1 عدد

شیوه آماده سازی:

ابتدا سیب ها را پوست بگیرید و با آبمیوه گیری آب آنها را بگیرید. در این مرحله در صورت تمایل می توانید آب سیب را صاف کنید. آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد و شکر آب شود. مواد را هم بزنید تا شربت کمی غلیظ شود. حالا آب سیب را به شربت غلیظ شده اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. حالا آبلیموی تازه، چوب دارچین، گلاب، میخک و زعفران را به شربت اضافه کنید و 30 دقیقه بگذارید تا مواد با هم بجوشد و شربت کم کم غلیظ شود.

برای شربت گلابی به جای سیب از گلابی استفاده می کنیم.

7. دم کرده گل گاوزبان، بادرنجبویه، اسطوخودوس و بابونه یا شربت از آنها

2 قاشق غذاخوری از ترکیب سبزی های فوق را در قوری چینی بریزید و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد. این چای برای مقابله با کاهش حافظه بسیار مفید است.

منبع: تیم محتوای طبایی

تست مزاج

دیدگاهتان را بنویسید